Od 12. listopada svi putnici koji nisu državljani Europske unije morat će na prvoj europskoj granici ostaviti otiske prstiju i snimiti lice. Riječ je o dugo najavljivanom sustavu ulaska-izlaska (EES) koji bi trebao ubrzati provjere, ali prometni operateri strahuju od gužvi, osobito na najfrekventnijim pravcima između Ujedinjenoga Kraljevstva i kontinenta.
• Što se točno mijenja? Putnici pri prvom dolasku morat će na kioscima skenirati putovnicu, potvrditi imigracijski status, napraviti fotografiju i dati četiri otiska prsta. Postupak se ponavlja tek za tri godine ili pri isteku tog roka, a pri sljedećim ulascima dovoljno je prepoznavanje lica. Djeca mlađa od 12 godina izuzeta su od uzimanja otisaka.
• Koliko sve traje? Probna mjerenja pokazala su da sama interakcija s ekranom traje oko dvije minute po osobi, nakon čega slijedi uobičajena francuska pasoška kontrola. Eurotunnel je na terminalu u Folkestoneu postavio posebne trake i kabine koje, prema vlastitim proračunima, mogu obraditi do 2 000 ljudi na sat.
• Gdje bi mogla nastati uska grla?
- Luka Dover – prošle godine uložila je 17 milijuna funti u nadstrešnicu za nove trake, no kiosci su naknadno preseljeni više od kilometra dalje, na tek nasipano zemljište u zapadnom dijelu luke.
- Eurotunnel – vlasnik Getlink već je potrošio 80 milijuna eura na infrastrukturu i tvrdi da će spremno dočekati promjene.
- Eurostar – u londonskom St. Pancrasu uređeno je 49 kioska u prostoru bivšeg kafića, uz dodatnu „premier” zonu i rezervni „overflow” kat za hitne slučajeve.
• Faza uvođenja EU je predvidjela šest mjeseci postupnoga usklađivanja, uz dodatnih 90 dana mogućnosti smanjenog režima ako se stvore preveliki redovi. Zbog toga: – do siječnja Eurostar biometriju nudi samo putnicima koji to žele; – Eurotunnel i Dover u listopadu počinju s autobusima i teretom, a osobna vozila uključuju od studenoga.
• Pitanja koja zbunjuju putnike Na ekranima Eurostara pojavljuju se još četiri obvezna odgovora: imaju li putnici rezervirani smještaj, povratnu kartu, dovoljno sredstava i putno osiguranje. Tvrtka najavljuje preimenovanje posljednje opcije iz „medicinsko” u „putno osiguranje” kako bi se izbjegle nedoumice.
• Širi europski kontekst – Njemačka kreće postupno, prvo u Stuttgartu, a tek naknadno u zračnoj luci Frankfurt. – Švedska je zasad jedina koja najavljuje mobilnu aplikaciju za brži ulazak, i to na odabranim graničnim prijelazima. – Agencija Frontex razvila je aplikaciju za unos podataka unaprijed, no samo pet država još radi na njezinoj integraciji.
Europski izvori naglašavaju da će granični službenici imati diskrecijsko pravo privremeno isključiti EES ako se kolone previše produlje. Ipak, prijevoznici na ruti prema Britaniji ostaju oprezni: jednoglasno tvrde da je sustav napokon tu, ali najboljim će se pokazati onaj tko prvi zadrži putnike izvan beskrajnih redova.