Od 2026. godine kupoprodaja rabljenih vozila u Europskoj uniji ulazi u znatno stroži režim. Prema novoj uredbi o otpadnim vozilima, svaki automobil prije prijenosa vlasništva morat će imati valjan dokaz da nije dosegnuo kraj životnog ciklusa (End-of-Life Vehicle).
Dokaz će biti moguće osigurati na dva načina:
- važećom potvrdom s tehničkog pregleda (TÜV-a) ili
- procjenom neovisnog sudskog vještaka za motorna vozila.
Bez jednoga od tih dokumenata od 2026. neće se moći izvršiti prijepis, odjava niti izvoz vozila. Obveza se odnosi na prodaju preko digitalnih platformi i ovlaštenih trgovaca, dok su izravne privatne transakcije zasad izuzete.
Bruxelles nova pravila opravdava stvaranjem kružne ekonomije vozila. Želi se povećati recikliranje litija, nikla i kobalta te smanjiti ovisnost o ograničenim sirovinama. Uredba se nadovezuje na propise o baterijama koji od 2027. uvode obvezne kvote recikliranja, a dodatno uvodi i digitalnu putovnicu kružnosti vozila (Digital Circularity Vehicle Pass) koja će pratiti podrijetlo i uporabu materijala.
Mjere nailaze na oštar otpor dijela javnosti. Bavarski ministar prometa Christian Bernreiter poručuje: „Nova pravila donose dodatne troškove građanima i institucijama, bez stvarne dodane vrijednosti.” Njemački autoklub ADAC također drži da vlasnici moraju zadržati pravo da sami odlučuju o sudbini svojih automobila.
Iako ciljevi uredbe – smanjenje otpada i bolja iskoristivost kritičnih metala – dobivaju široku potporu, način provedbe mogao bi bitno promijeniti tržište rabljenih vozila i povećati troškove svim sudionicima osim onih uključenih u izravne privatne prodaje.