Šesnaestostoljetna „Madona s djetetom” talijanskog renesansnog majstora Antonija Solaria napokon se vraća kući nakon što je gotovo pola stoljeća provela u Engleskoj. Slika je 1973. ukradena iz Gradskog muzeja Belluno u Venetu, da bi ubrzo završila u rukama baruna De Dozse, koji ju je, prema svemu sudeći, kupio u Austriji „u dobroj vjeri”.
Nakon smrti baruna, djelo je ostalo njegovoj bivšoj supruzi Barbari de Dozsa i visjelo u njihovu zdanju iz 16. stoljeća u Norfolk-u, koje je nekoć Henrik VIII. prozvao „svojim malim seoskim dvorcem”. Kada je 2017. pokušala platno ponuditi na dražbi, povjesničar povezan s bellunskim muzejom prepoznao je traženi Solariov original, koji se već desetljećima nalazio na listama Interpola i talijanske karabinjerske službe za zaštitu kulturne baštine.
Barbara de Dozsa dugo je odbijala vratiti sliku pozivajući se na britanski Zakon o zastari iz 1980., prema kojemu kupac nakon šest godina može steći pravni naslov ako nije povezan s krađom. No odvjetnik za umjetnine Christopher Marinello, koji je slučaj vodio pro bono, taj je argument nazvao „besmislicom”: „Čim je djelo registrirano kao ukradeno, ne možete ga prodati, izložiti niti prevesti, a da vam ga ne zaplijene.”
Marinellova ustrajnost ipak je urodila plodom. De Dozsa je ovih dana bezuvjetno pristala predati platno talijanskom muzeju. „Vratila mi je vjeru u ljudskost kad toliko današnjih posjednika ukradenih djela pokušava zadržati što nije njihovo”, rekao je odvjetnik i u šali dodao kako može biti „neugodljivo uporan” u borbi za povrat opljačkane baštine.
Povratak je financijski omogućila donacija osiguravatelja Arte Generali, koji nije sudjelovao u izvornom osiguranju slike, ali je preuzeo troškove prijevoza i administracije.
Gradonačelnik Belluna Oscar De Pellegrin naglasio je važnost povratka: „Povrat ove slike gradu znači vraćanje djelića našeg identiteta, povijesti i duše.”
Belluno i dalje traga za više djela otuđenih 1973., među kojima je i „Madona s djetetom” XIX. stoljeća slikara Placida Fabrisa. Marinello poziva javnost da mu se javi uoči li koje od tih djela: „Ako je Solariova Madona završila u Ujedinjenom Kraljevstvu, zašto ne bi i ostale?”