Burna rasprava zahvatila je Nizozemsku oko buke iz zračne luke Schiphol, smještene samo 15 kilometara od središta Amsterdama. Lokalni stanovnici godinama se žale na nepodnošljivu razinu buke – dnevno i noću može preletjeti između 400 i 700 zrakoplova, što je dovelo do ozbiljnog pritiska na nizozemsku vladu, Amsterdamovu gradsku upravu, Europsku komisiju i čitav zrakoplovni sektor.
Prema podacima zračne luke, u 2019. godini čak 142.400 ljudi bilo je ozbiljno uznemireno bukom, a 17.522 teško su spavali. Mještani i aktivisti, okupljeni u raznim inicijativama, tvrde da su stvarne brojke još i veće. U suprotnom smjeru stoji snažan gospodarski interes: Schiphol, s 473.814 letova prošle godine, pokriva oko 1 % nizozemskog BDP-a i omogućuje više od 100.000 radnih mjesta.
U pokušaju rješavanja sukoba, vlada je najavila ograničenje na 478.000 letova godišnje, što je uvjetno odobrila Europska komisija. Međutim, mještani smatraju da je to i dalje previsok broj. Ističu da ih se neprestano zasipa obećanjima i nejasnim planovima, zbog čega je skovan novi nizozemski izraz „schiphollen”, što znači navodnu „manipulaciju, laži i iskrivljavanje činjenica”.
Stanovnica Assendelfta, mjesta sjeverno od Amsterdama, opisuje svoje iskustvo: „Once I took my granddaughter outside to play, and in 15 minutes I counted 14 planes,” rekla je, pokazujući na mobitelu popis zrakoplova koji je snimila pomoću aplikacije.
Iz perspektive zrakoplovnih kompanija, oštra ograničenja ugrožavaju poslovanje: „We’re not shying away from the desire of the Dutch state to reduce noise. We just want it done following a logical way of doing it, that does not disproportionately hit us,” izjavio je Benjamin Smith, izvršni direktor Air France-KLM-a. Prema riječima predstavnika industrije, nova generacija zrakoplova proizvođača kao što je Boeing već bi dovoljno smanjila buku, a limitiranje letova nema smisla. „The government says, ‘We want 20 percent less noise.’ The aircraft that we have bought, and that [manufacturers] are going to produce, [are] 20 percent less noisy. So we don't understand why there's an issue and why there has to be reduction in slots,” dodao je Smith.
Mnogi građani ne vjeruju tim tvrdnjama. Neki su, poput Stefana Molenaara, tužili državu pozivajući se na očuvanje obiteljskog mira i zdravlja. U jednoj presudi čak se pozvalo na Europsku konvenciju o ljudskim pravima, tvrdeći da je noćni mir stanovnika ugrožen. Štoviše, neki dužnosnici smatraju da se žrtve buke ne bi trebale nadati ukidanju zračne luke u blizini Amsterdama te poručuju kako ljudi trebaju razmotriti preseljenje. „I say to local residents: don't expect Schiphol to disappear. If it’s going to define your life, you have to ask yourself if it’s healthy to stay here,” izjavio je nizozemski ministar infrastrukture Barry Madlener početkom godine.
Elektroničke naprave za mjerenje buke niču na krovovima kuća u okolici, a prosvjedi se nastavljaju. Na brojnim transparentima ističe se: „Living comes before flying.” Iako se vlada obvezala uvesti različite takse za tiše zrakoplove i dodatne tehnološke mjere koje bi trebale dovesti do 15 % manje uznemirenih građana do studenog 2025., protivnici ograničenja smatraju da pad broja letova škodi gospodarstvu. S druge strane, stanovnicima smeta da se žrtvuje njihova kvaliteta života. U Amsterdamu se čuje zahtjev za smanjenje na najviše 400.000 letova godišnje i zatvaranje zračne luke tijekom noći.
Mnoge druge europske zračne luke, od Pariza i Bruxellesa do Dublina i Varšave, prate razvoj događaja. Val kritika buja s rastućom klimatskom sviješću, a primjer Schiphola mogao bi otvoriti put dodatnim ograničenjima i drugdje. „Finally, for the first time in Europe, there's an airport where a reduction has been put in place. It's not the reduction we wanted. It doesn't make that big of a change at the moment, but we can still be happy with that … I do celebrate it as a victory,” izjavio je Bert van Mourik, predstavnik jedne zelene organizacije.
Ipak, ne slažu se svi s idejom smanjenja broja letova. Neki entuzijasti rado gledaju zrakoplove i vjeruju da nema previše slijetanja ni polijetanja: „Some people are crazy,” kazao je jedan fotograf s profesionalnim aparatom, uvjeren da bi čak i više letova bilo dobrodošlo.