Na Jom Kipur ujutro, najvažniji dan židovskog kalendara, naoružani napadač upao je u sinagogu Heaton Park Hebrew Congregation u Manchesteru. Iako policija još nije objavila sve pojedinosti, židovska zajednica u Britaniji taj je čin opisala kao „ubilački napad” na vjernike koji su se okupili na molitvi.
• Pojačane patrole. Britanska je vlada odmah rasporedila dodatne snage ispred sinagoga i židovskih škola diljem zemlje. Pred jednim sjevernolondonskim hramom dežurali su policijski kombiji dok su se vjernici rano razilazili, mnogi u strahu skidajući kipu prije izlaska na ulicu.
• „Normalizirana” sigurnost. U židovskim osnovnim školama u Londonu već godinama postoji stalna zaštitarska služba, a posljednje dvije godine često i policija. Djeca, naviknuta na prisutnost uniformi, više i ne pitaju zašto su ondje.
• Uloga CST-a. Humanitarna organizacija Community Security Trust (CST) obučava volontere, raspoređuje ih ispred sinagoga i upravlja državnim fondom za sigurnost židovskih objekata. Mnogi su, kažu, već godinama nosili pancirke i stajali na kapijama bogomolja „jer je pitanje bilo kada, a ne hoće li doći do napada”.
Porast napetosti Protekle dvije godine obilježile su gotovo tjedne pro-palestinske prosvjede na britanskim ulicama. Transparenti, povici i internetske uvrede stvorili su atmosferu koja, tvrde članovi zajednice, prelazi granicu između prosvjeda i zastrašivanja.
Neki slogani, poput „Globalize the Intifada”, mnogi tumače kao poziv na oslobađanje Palestinaca, ali dio ekstremista čita ih kao poticaj na napade na Židove bilo gdje u svijetu. Pokojni glavni rabin Jonathan Sacks antisemitizam je opisao kao „uspavanu neman” — „laganog spavača” koju riječi mogu probuditi.
Granice slobodnog govora U Velikoj Britaniji se godinama inzistiralo da je sloboda govora temeljna vrijednost čak i kad „manjine čini nelagodnima”. No nakon napada u Manchesteru raste pritisak da se preispitaju pravila javnih okupljanja. Kritičari upozoravaju da govor koji formalno ostaje unutar zakona može „nagristi osjećaj sigurnosti” i dati vjetar u leđa onima na društvenim rubovima.
Pozivi prosvjednim organizatorima Sudionici većine marševa, napominje se, ne dolaze sa zlom namjerom, ali organizatori ne mogu oprati ruke ako se njihovi skupovi pretvore u paravan za mržnju. „Sloboda okupljanja ne oslobađa odgovornosti”, poručuju predstavnici židovskih organizacija, tražeći jasnu distancu od ekstremističkih poruka.
Širi društveni izazov Antisemitizam, navodi se, nije samo židovski problem nego „izazov za Britaniju u cjelini”. U polariziranom društvu, pravo svakog građanina — bio on Židov, musliman, crnac, Azijac ili LGBT osoba — da se kreće bez straha trebalo bi imati prednost kad se prava međusobno sudaraju.
I dok policija u Manchesteru nastavlja istragu, židovske obitelji diljem zemlje nastavljaju sa svakodnevicom pod pojačanim nadzorom — svjesne da, kako pokazuju povijest i najnoviji događaji, prijetnja nikad posve ne spava.