Na konferenciji za medije u Splitu saborski zastupnik Mosta Ante Kujundžić i stranačka kolegica iz Omiša Lea Dujić Rodić predstavili su prijedlog izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama usmjerenih na električne romobile.
Prema njihovim podacima, u prvih šest mjeseci ove godine zabilježene su 254 nesreće povezane s romobilima, a u zagrebačkoj Klinici za dječje bolesti Klaićeva teške ozljede mozga kod djece bilježe se čak pet puta češće. Kujundžić je upozorio: „To su alarmantni podatci koji ukazuju na žurne i nužne izmjene Zakona o sigurnosti u prometu i rješavanje problema na nacionalnoj razini.”
Ključne odredbe prijedloga
• Kategorizacija vozila – Sporiji romobili do 25 km/h svrstali bi se u nižu, a snažniji u višu kategoriju, uz strože uvjete. • Dobne granice – 16 godina za slabije, 18 godina za snažnije modele. • Obvezna kaciga i dodatna zaštitna oprema za sve vozače. • Posebna vozačka dozvola te isticanje roditeljske odgovornosti za maloljetnike. • Registracija ili identifikacijska oznaka i obvezno osiguranje vozila. • Kazne od 300 do 5 000 eura za prekršitelje. • Potpuna zabrana vožnje po pločnicima i pješačkim zonama. • Nacionalni registar električnih romobila pod nadležnosti MUP-a.
„Električni romobili u današnjem obliku predstavljaju kaos u prometu i prijetnju za pješake, osobito djecu. Naš je cilj stvoriti jasan i provediv zakon, usklađen s praksom europskih zemalja, kako bismo povećali sigurnost i rasteretili zdravstveni i policijski sustav”, dodao je Kujundžić.
Dujić Rodić istaknula je da je iskustvo Omiša, gdje je problem već izražen, potaknulo izradu zakonskog nacrta. „Omiš se već suočava s ovim problemom i upravo nas je lokalno iskustvo potaknulo da izradimo prijedlog zakona. Naši prijedlozi možda izgledaju strogi, ali samo strožim pravilima i kaznama možemo zaštititi živote, smanjiti nesreće i osigurati da romobili prestanu biti opasnost na ulicama”, poručila je.
Reagirali su i na kritike prometnog stručnjaka Željka Marušića, koji tvrdi da hajku protiv romobila predvodi taksistički lobi. Mostovi predstavnici odbacili su tu tezu, naglasivši da se crna statistika odnosi ponajprije na maloljetnike, „koji svakako nisu u značajnoj mjeri korisnici taksi usluga”. Kujundžić je dodao kako i u sektoru taksi prijevoza „treba postrožiti zakone jer ni tamo stvari ne funkcioniraju kako bi trebale”.
Most će prijedlog izmjena uskoro uputiti u saborsku proceduru, očekujući da će pooštrena pravila smanjiti broj nesreća i povećati sigurnost svih sudionika u prometu.