Razgovor o plaći više nije zabranjena tema – barem ne za mlađe generacije. Istraživanje koje je za portal MojPosao provela tvrtka Alma Career Croatia na više od 1 500 sudionika pokazuje da 59 % zaposlenih bez poteškoća govori o svojim primanjima, a najglasniji su pripadnici generacije Z.
• Generacijski jaz
– 72 % zaposlenih iz generacije Z otvoreno dijeli podatke o plaći.
– Kod milenijalaca to čini 60 %, a kod generacije X samo 49 %.
• Razlike po visini primanja
– Čak 74 % onih s nižim plaćama spremno priča o zaradi.
– Među zaposlenicima s višim primanjima takve razgovore vodi tek 41 %.
• S kim se najčešće razgovara?
– 77 % ispitanika temu plaće otvara s prijateljima ili obitelji.
– Na radnom mjestu to čini 53 % zaposlenih.
• Nelagoda i znatiželja
– 35 % ispitanika opisuje razgovor o plaći kao ugodan, 28 % kao neugodan, dok 37 % priznaje da ih prvenstveno zanima koliko drugi zarađuju.
– Muškarcima je tema nešto ugodnija (41 %) nego ženama (31 %).
• Tko izbjegava razgovor?
– 37 % onih koji šute smatra da je visina plaće isključivo privatna stvar.
– 12 % izbjegava razgovor jer „zarađuju premalo”, a 11 % priznaje da ih tuđa primanja ne zanimaju.
EU direktiva mijenja pravila Od lipnja iduće godine stupa na snagu europska direktiva koja nalaže objavu platnih razreda, obvezne analize plaća i korektivne mjere u slučaju rodne razlike. Lara Šubić Šuša iz tvrtke Selectio podsjetila je kako će kandidati i zaposlenici morati dobiti jasne podatke o rasponu plaća već u oglasu ili tijekom razgovora za posao.
Trenutačno samo 8 % oglasa na MojPosao otkriva iznos plaće, upozorila je Mirna Mimić iz Alma Career Croatia, ali očekuje se značajan rast transparentnosti čim regulativa stupi na snagu.
Što kažu HR stručnjaci?
Teme transparentnosti, zadovoljstva i lojalnosti zaposlenika bile su u središtu HR Time brunch susreta održanog 9. rujna u Zagrebu, gdje se okupilo više od 100 predstavnika domaćih tvrtki.
• Martina Potlaček govorila je o privlačenju „pasivnih kandidata” koji trenutačno ne traže posao, ali bi rado promijenili tvrtku za bolju ponudu.
• Antonija Bušić Crnković naglasila je da redovito istraživanje potreba i stavova zaposlenika pomaže zadržati motiviran i stabilan tim.
Što građani žele? Gotovo polovica ispitanih (49 %) priželjkuje da razgovori o plaći postanu uobičajeni, dok samo 16 % smatra da takva praksa nije potrebna. Za 7 % ispitanika dovoljan je uvid u anonimne podatke s internetskih servisa.
Metodologija U anketi je sudjelovalo 55 % žena i 45 % muškaraca. Većinu čine milenijalci (55 %), zatim generacija X (22 %) i generacija Z (18 %). Visoku stručnu spremu ima 42 % ispitanika, 14 % su prvostupnici, a 38 % srednjoškolci.
Zaključak Ulaskom nove europske regulative tabu koji je desetljećima okruživao plaće sve brže nestaje. Dok mladi otvoreno dijele informacije i traže pravednost, poslodavci se ubrzano pripremaju za razdoblje potpune transparentnosti – vrijeme kada će visina plaće prestati biti tajna, a postati ključan alat u borbi za talent.