BERLIN – Njemačka se istodobno bori s krizama od vojne popune do mirovinskog sustava i posustalog automobilskog sektora, a javne svađe unutar savezne vlade dodatno potkopavaju povjerenje birača.
Kancelar Friedrich Merz apelirao je prošlog tjedna na svoje saveznike iz Kršćansko-demokratske unije (CDU) i Socijaldemokratske stranke (SPD) da „vlada mora rješavati probleme, a ne ostavljati dojam podjeljenosti”. No javnost već opaža rascjep: anketa instituta Insa pokazuje da manje od trećine Nijemaca vjeruje da će koalicija izdržati do kraja mandata 2029., dok se podrška vladi spustila na rekordno niskih 25 %.
Istodobno krajnje desna Alternativa za Njemačku (AfD) preuzela je vodstvo u rejtingu stranaka, što dodatno povećava pritisak. CDU nastoji vratiti birače obećanjem o oštrom suzbijanju migracija, ali SPD se ograđuje od retorike koju smatra preuzimanjem fraza ekstremne desnice. Zastupnica SPD-a Wiebke Esdar zbog toga se čak pridružila prosvjedima protiv Merza.
Vojska traži 80 000 novih ljudi
Najglasniji koalicijski spor vodi se oko ponovnog uvođenja obveznog služenja vojnog roka. Bundeswehr do 2035. mora narasti na 260 000 vojnika s današnjih oko 180 000. CDU predlaže „lutrijsku“ mobilizaciju ako dobrovoljci ne ispune kvotu, pozivajući se na građansku dužnost. SPD i ministar obrane Boris Pistorius protive se prinudi, tvrdeći da bi kratkotrajna obuka 18-godišnjaka bila neučinkovita za modernu, visokotehnološku vojsku.
Mirovine teže 115 milijardi eura
I dok SPD štiti mlade od obvezne vojske, u središte druge generacijske bitke dospio je mirovinski sustav. Ministrica rada Bärbel Bas želi zajamčiti trenutačnu razinu mirovina od 48 % prosječne plaće i nakon 2031., kako bi se ublažio udar umirovljenja baby-boom generacije. Skupina mlađih zastupnika CDU-a taj potez naziva „generacijskom krađom” i procjenjuje da bi do 2040. povećao trošak sustava za oko 115 milijardi eura. Pobuna prijeti tankoj većini vlade od samo 12 mandata.
Automobili bez zajedničkog stava
Još jedan lom nastao je oko europske zabrane prodaje novih automobila s motorom s unutarnjim izgaranjem od 2035. CDU i SPD načelno prihvaćaju zabranu uz iznimke za plug-in hibride i vozila na sintetička goriva, ali bavarski CSU premijera Markusa Södera to odbija i tvrdi da Bruxelles „napada industrijsku dušu“ Njemačke. Bez jedinstvenog stava Berlin trenutačno nema glasa u odlučivanju koje će Europska komisija otvoriti do kraja godine.
Slom triju stupova
Politolozi upozoravaju da Njemačka mora osmisliti novi gospodarski model nakon što su potonuli stupovi prosperiteta iz ere Angele Merkel – izvoz u Kinu, jeftin plin iz Rusije i sigurnosni kišobran SAD-a. No strah od jačanja AfD-a, kažu, paralizira glavne stranke i otežava donošenje smionih reformi.
Za sada se koalicija osvaja iscrpljujućim unutarnjim bitkama, dok građani i partneri u EU traže jasne odgovore na pitanja vojske, mirovina i budućnosti njemačke autoindustrije.
