Više od 200 visokoobrazovanih vanjskih suradnika koji su ocjenjivali i dorađivali odgovore Googleova sustava Gemini te funkcije AI Overviews ostalo je bez posla u dvama nenajavljenim valovima tijekom kolovoza, tvrde radnici.
Ti su stručnjaci – poznati kao „super raters” – zaposlili preko tvrtke GlobalLogic, u vlasništvu japanskog Hitachija, ili njezinih podizvođača. Premda uglavnom rade u SAD-u i posjeduju magisterij ili doktorat te iskustvo u pisanju, nastavi i kreativnim industrijama, iznenada su dobili obavijest o prekidu suradnje.
„I was just cut off”, opisuje Andrew Lauzon, koji je 15. kolovoza primio e-poruku o otkazu. Na upit za obrazloženje dobio je objašnjenje da se projekt „ramp-downa” – što god to značilo. „How are we supposed to feel secure in this employment when we know that we could go at any moment?” pita se Lauzon, koji je posao dobio tek u ožujku.
Strah od samoukinuća vlastitih radnih mjesta
Preostali radnici navode kako interneski dokumenti pokazuju da GlobalLogic njihove rezultate koristi za treniranje modela koji bi ubuduće trebao automatski ocjenjivati odgovore – praktički ih zamijeniti umjetnom inteligencijom. Istodobno se, kažu, otpuštaju postojeći djelatnici, dok se novi i dalje zapošljavaju.
Tvrtka je u srpnju naložila zaposlenicima u Austinu povratak u ured, što je dodatno pogodilo radnike s invaliditetom, roditelje skrbnike i one s ograničenim financijskim mogućnostima za svakodnevno putovanje.
Plaće pod povećalom
Početkom 2023. Google je od GlobalLogica zatražio formiranje tima „super ratersa”. Brojka je, prema procjenama zaposlenih, narasla na oko 2 000 ljudi. Dok su interno zaposleni zarađivali 28–32 dolara na sat, podizvođači su iste zadatke plaćali 18–22 dolara.
Jedna od općih ocjenjivačica, Alex (tražila je anonimnost), kaže da „nije dobila notable pay increase” ni nakon prelaska na zahtjevnije projekte te da bez stalnog ugovora nema ni zdravstvenog osiguranja ni plaćenog dopusta. „We’re like the lifeguards on the beach—we’re there to make sure nothing bad happens”, ističe ona važnost njihova rada.
Pokušaj sindikalnog organiziranja i navodna odmazda
Nezadovoljstvo je kulminiralo krajem prošle godine kada je nastala WhatsApp grupa Super Secret Secondary Location s oko 80 članova. U proljeće su se povezali s radničkim udruženjem unutar Alphabeta i do prosinca formirali jezgru od 18 članova spremnu za osnivanje sindikata.
Kad je u siječnju jedan radnik javno pozvao kolege na organiziranje, u internim kanalima rasplamsala se rasprava o plaćama i uvjetima. Prema navodima radnika, GlobalLogic je počeo brisati poruke, a vođe rasprave upozoravali su da time „krše politiku tvrtke”, iako takvo pravilo nije postojalo. Anketa o plaćama pokrenuta krajem siječnja udvostručila je broj članova sindikalne jezgre na 60, no tvrtka je ubrzo ukinula sve društvene kanale tijekom radnog vremena.
Jedan od najglasnijih organizatora, učitelj iz Teksasa Ricardo Levario, nastavio je raspravljati u zabranjenim kanalima. Nakon što je podnio prijavu Hitachiju kao zviždač, dobio je petominutni poziv na kojemu mu je uručen otkaz zbog „kršenja politike društvenih prostora”.
Dvojica radnika već su predala tužbe Nacionalnom odboru za radne odnose, tvrdeći da su nezakonito otpušteni zbog zahtjeva za transparentnost plaća i zalaganja za kolege.
Google: odgovornost je na dobavljaču
Glasnogovornica Googlea poručila je da su otpušteni radnici zaposleni kod GlobalLogica ili njegovih podizvođača, a ne kod Alphabeta te da kompanija redovito provodi revizije dobavljača prema svom Kodeksu dobavljača. GlobalLogic nije ponudio komentar.
Stručnjaci za radno pravo upozoravaju da je scenarij prepoznatljiv: kada se vanjski djelatnici pokušaju kolektivno organizirati, tvrtke često posegnu za otkazima i gašenjem komunikacijskih kanala. Unatoč tome, pokreti za bolje uvjete rada rastu i u drugim dijelovima svijeta – od kenijskih označivača podataka do globalne alijanse moderatora sadržaja.
Preostali radnici u GlobalLogicu kažu da sada rade u „opresivnoj atmosferi” i strahuju da će i sami biti sljedeći na listi za otkaz: „We can't really organize—we're afraid that if we talk we're going to get fired or laid off.”