Cijena maslaca u Hrvatskoj unatrag godinu dana probila je sve dosadašnje rekorde. Dok je pakiranje od 250 grama lani stajalo oko dva eura, danas se u većini trgovina prodaje po tri, a na obali doseže i šest eura, pokazuju podaci aplikacije Usporedi cijene. Svaki gram tako je, prema Eurostatu, 36 posto skuplji od europskog prosjeka.
Veleprodajna cijena kilograma maslaca u Hrvatskoj iznosi prosječnih 8,33 eura, što nas svrstava među najskuplje zemlje EU. Za usporedbu, prosjek Unije je 5,44 eura, a jeftiniji su Španjolska, Njemačka i Francuska.
„U Hrvatskoj cijena maslaca ovisi o tome s kojeg tržišta dolazi. Kreće se između osam i 11 eura za kilogram, i to nas ljuti i na neki način omalovažava. Moramo se prilagoditi tim cijenama i u njima ‘plivati’ s našim proizvodima”, kaže vlasnik slastičarnice u Sesvetama Darko Židak. Zbog troška, dio kolača privremeno je maknuo iz ponude ili ih izrađuje u manjim količinama te podiže cijenu kako bi pokrio troškove.
Stručnjaci uzrok vide u tankoj domaćoj proizvodnji. Konzultantica za poljoprivredno-prehrambeni sektor Zvjezdana Blažić podsjeća da Hrvatska vlastitim mlijekom i mliječnim prerađevinama pokriva tek oko 50 posto potreba: „Naša prerađivačka industrija radi male serije i zato ima veće jedinične troškove nego velike europske industrije.” Dodaje da se domaće cijene rijetko korigiraju naniže čak i kad sirovina pojeftini na globalnom tržištu.
Godišnja potrošnja maslaca iznosi približno osam tisuća tona, od čega se više od pet tisuća tona uvozi. „Maslaca nema na lageru i onda, s obzirom na veliku količinu proizvoda s niskom dodanom vrijednošću, morate negdje kompenzirati, a to je maslac“, objašnjava predsjednik udruge Croatiastočar Branko Bobetić.
Kako će se cijena razvijati prema prosincu, kada potražnja tradicionalno eksplodira zbog blagdanskog pečenja i kolača, nitko se trenutačno ne usudi prognozirati. Za sada ostaje samo činjenica da je maslac u Hrvatskoj – luksuzna namirnica.