Pariški Louvre jutros je ponovno primio posjetitelje, samo tri dana nakon spektakularne krađe devet komada nakita iz Napoleonove zbirke izložene u Apolonovoj galeriji.
Policija još traga za počiniteljima koji su, prema prvim nalazima, u muzej ušli za radnog vremena, a izlaz pronašli prije no što su se zatvorila vrata – slično scenariju koji je 1911. proslavio Vincenza Peruggiju. Tadašnji zaposlenik Louvrea skrivao se u ormaru za metle i neprimjetno iznio Leonardovu „Mona Lisu” ispod kaputa.
U nedjeljnoj krađi lopovima je pri bijegu ispala tijara carice Eugenije; dragocjeni predmet pronađen je ispred glavnog ulaza. Preostalih osam komada Napoleonovih dragulja još je u rukama kriminalaca, a istražitelji provjeravaju moguće sigurnosne propuste koji su omogućili nestanak dijela nacionalnog blaga.
Podsjećanje na „Mona Lisu” nije slučajno. Krađa 1911. pretvorila je tada relativno nepoznat portret u planetarni fenomen. Nakon dvije godine skrivanja Peruggia je otkriven kad je sliku pokušao prodati direktoru Galerije Uffizi. Vraćena je u Louvre 4. siječnja 1914. i od tada rijetko napušta muzej – posljednji put 1974., za izložbe u Tokiju i Moskvi.
Danas oko 85 % od 8,7 milijuna godišnjih posjetitelja dolazi upravo zbog „Mona Lise“, što Francuskoj donosi oko 90 milijuna eura prihoda od ulaznica. Iako je 1962. za američku turneju bila osigurana na tada rekordnih 100 milijuna dolara (današnjih više od milijardu), slika sada nema policu osiguranja: francuski zakon proglašava je neotuđivim javnim vlasništvom, pa joj nije moguće odrediti tržišnu vrijednost.
Je li nedjeljna pljačka uvod u novu sigurnosnu reviziju slavnog muzeja – i može li itko ponoviti Peruggijin podvig – ostaje otvoreno pitanje. Louvre je, u međuvremenu, pojačao nadzor, a redovi turista već se ponovno protežu ispred staklenih piramida na ulazu.