Ni relativno novi automobili u Hrvatskoj nisu imuni na prevaru s brojačem kilometara, pokazuje najnovija analiza tvrtke za podatke o vozilima carVertical. Tvrtka je obradila izvješća o rabljenim automobilima proizvedenima između 2005. i 2020. i otkrila da je manipulacija očitanjima prisutna i na modelima starima tek nekoliko godina.
• Najrizičniji su modeli iz 2005. – čak 8,2 % provjerenih vozila imalo je vraćenu kilometražu, prosječno 94 300 km. • Kod automobila iz 2018. utvrđena je manipulacija kod 1,6 %, iz 2019. kod 0,8 %, a iz 2020. kod 0,9 % vozila. • Prosječan „povrat” na modelima iz 2019. iznosi 71 800 km, a na onima iz 2020. još uvijek znatnih 33 700 km.
Takva praksa izravno udara po džepu kupaca: uz smanjenu kilometražu vozilo dobiva višu cijenu na tržištu, pa kupac preplaćuje automobil i izlaže se dodatnim rizicima. Što je automobil skuplji, to je gubitak veći.
Istraživanje je pokazalo i koliko su česte prometne nezgode. Čak 63–67 % vozila proizvedenih od 2009. do 2015. imalo je zabilježena oštećenja. Ni noviji nisu pošteđeni: udio oštećenih primjeraka iz 2018. iznosi 51 %, iz 2019. 45,1 %, a iz 2020. 38,9 %. Štete su sve skuplje – prosječni trošak popravka popeo se s 1 900 eura za modele iz 2005. na 4 000 eura za one iz 2020.
Stručnjak carVerticala Matas Buzelis napominje da prevaranti nerijetko paze da brojka ne padne ispod podataka zabilježenih u tehničkim pregledima, ali stvarni tragovi ostaju pohranjeni u automobilu. „Kilometraža se bilježi u više komponenti vozila. U nekim vozilima može postojati čak 100 različitih dijelova koji bilježe očitanja brojača kilometara”, objašnjava Buzelis i dodaje da čak i "besprijekorna" povijesna izvješća zaslužuju dodatnu provjeru u ovlaštenom servisu.
Buzelis također upozorava da se, unatoč uvriježenom mitu, kilometraža može lažirati i na modernim vozilima: „Prevaranti često ciljaju novije automobile s većom kilometražom jer nakon vraćanja brojača kilometara mogu zaraditi više.”
carVertical ističe da kupci rabljenih vozila, neovisno o starosti automobila, prije kupnje trebaju:
- provjeriti povijest vozila u pouzdanoj bazi podataka,
- obaviti dodatni pregled u ovlaštenom servisu,
- ne donositi odluke pod pritiskom emocija.
Tvrtka, koja posluje u 35 zemalja i koristi podatke iz više od 900 registara, 2024. je ostvarila rekordni prihod od 53,9 milijuna eura te dobila certifikat ISO/IEC 27001:2017 za sustav upravljanja informacijskom sigurnošću.