Instantno prepoznatljive po električno plavim izlozima, poslovnice LAP Coffee – skraćenica od „Life Among People” – u posljednje su dvije godine niknule diljem naj„hipsterskijih” četvrti Berlina. Model je jednostavan: minimalistički uređen prostor, gotovo bez sjedenja, cappuccino za 2,50 eura i brza priprema na dodir ekrana.
Kupci poput 22-godišnjeg studenta Artura Klugea hvale brzinu i prihvatljivu cijenu jer je „two or three euros is definitely a good price”. No, istovremeno se u gradu gomila nezadovoljstvo. U listopadu su nepoznati počinitelji crvenom bojom išarali više plavih izloga, a ulični plakati prozivaju „agresivnu” ekspanziju lanca kao „trulu trešnju na vrhu gentrifikacijskog procesa koji je već otjerao previše ljudi i malih poduzeća iz naših četvrti”.
• 2023.: osnutak u Berlinu • 16 poslovnica u glavnom gradu, dodatnih osam u Hamburgu i Münchenu • cijena kave u Njemačkoj porasla 21,3 % u godinu dana
Vlasnici kvartovskih kafića osjećaju pritisak. Umut Ekinci iz Auntie’s Cafea ističe da, za razliku od klasičnih kafića, u LAP-u „all they have to do is press a button, serve the coffee, say goodbye and that’s it”, što manjim poduzetnicima otežava borbu cijenom.
Suosnivač Ralph Hage odbacuje optužbe da je riječ o bezdušnoj korporaciji: „We’ve seen very little innovation in coffee in the last 30 years… The lower prices are possible through efficiency and innovation on the preparation method.” Dodaje da je tvrtka „local business” otvorena dijalogu.
Aktivist Mario (43), socijalni radnik koji ne želi puno ime u medijima, tvrdi suprotno: „It’s a chain that offers cheap coffee on the one hand but is also willing to pay extremely high rents on the other.” Prema njegovu mišljenju, time se diže referentna cijena zakupa prostora te „postaje sve teže malim, neovisnim poduzećima uopće naći prostor”. Na plakatima se dodatno napominje da je lanac potpomognut „big investors involved in the development of military drones and AI-based weapons systems”.
Među ulagačima zaista su poznati fondovi Insight Partners i HV Capital, koji inače stoje iza brzorastućih tehnoloških kompanija.
Dok se jedna Berlinka hvata za električno plavu čašu i odlazi na posao, drugi prolaznik zastaje ispred novog izloga prekrivenog crvenom bojom. Berlin, umoran od turističkog buma i stanarina u vrtoglavom usponu, sada raspravlja i o cijeni – te pravoj cijeni – kave.