Izgradnja autoceste na paneuropskom koridoru 5c kroz Bosnu i Hercegovinu – prometnice koja bi trebala spojiti Budimpeštu i Ploče – nakon više od dva desetljeća rada ulazi u novu fazu neizvjesnosti. Na projekt dug 330 kilometara dosad je položeno nešto više od 130 kilometara, prosječno manje od 14 kilometara godišnje, a rok završetka je i dalje maglovit.
Najavljivani rokovi padaju u vodu Prvotni planovi obećavali su dovršetak do 2020., zatim do 2028., a posljednja procjena cilja na 2030. godinu, premda ni ona ne djeluje realno. Samo probijanje desetkilometarskog tunela Prenj, ključne karike između Sarajeva i Mostara, u idealnim bi uvjetima potrajalo najmanje šest godina, a taj posao još nije ni započeo.
Fragmentirana gradilišta Država autocestu gradi u nepovezanim odsječcima: most preko Save kod Svilaja dovršen je 2021., ali deset kilometara ceste koja se na njega nastavlja zasad služi kao lokalna prometnica jer nema spoj s ostatkom trase. Slična je situacija i između Bune i Počitelja.
Istrage EPPO-a i domaćih tužiteljstava Zbog 599,3 milijuna eura bespovratnih sredstava Europske unije putem EIB-a i EBRD-a, projekt je privukao pozornost Ureda europskog javnog tužitelja (EPPO). Prema informacijama iz više domaćih medija, poslovanje javnog poduzeća Autoceste FBiH paralelno provjeravaju Tužiteljstvo BiH te Posebni odjel za suzbijanje organiziranog kriminala i korupcije tužiteljstva Federacije BiH.
Revizorsko zvono za uzbunu Negativni revizorski izvještaj za 2024. otkrio je da je promjenom ugovora o gradnji i nadzoru nabujalo više od 225 milijuna eura dodatnih troškova. Primjerice, samo na jednoj dionici oko Mostara cijena je skočila za 54 milijuna eura zbog neefikasnih natječajnih procedura. Kreditna sredstva nisu aktivirana na vrijeme, pa je poduzeće platilo više od 220 tisuća eura zateznih kamata.
Odgovor uprave Uprava Autocesta, imenovana 29. svibnja 2023., potvrđuje postojanje istraga, ali odbacuje optužbe o nezakonitostima u svom mandatu. U priopćenju tvrde da „nisu zlorabili niti jedan eurocent” i da vode „beskompromisnu borbu protiv interesnih skupina koje su posljednjih 15 godina… iz BiH izvlačile novac u zemlje Europske unije putem fiktivnih faktura, lažnih konzultantskih ugovora i prikrivenih tokova plaćanja”. Posebno prozivaju bivšeg direktora Elmedina Volodera, danas vlasnika privatne tvrtke, optužujući ga da orkestrira medijsku kampanju kako bi prikrio vlastiti kriminal.
Politička potpora istragama Ministar vanjskih poslova BiH Elmedin Konaković, čelnik stranke Narod i pravda, dao je otvorenu podršku tužiteljima: „Podržavam sve aktivnosti međunarodnih i domaćih istražnih tijela i njihove aktivnosti pa i ove u Autocestama koje su uglavnom i često predmet koruptivnih radnji.”
Što dalje? Dok se istrage produbljuju, uprava Autocesta FBiH najavljuje da će se fokusirati na sjeverni dio koridora i pokušati pustiti u promet dionicu od Bradine do Save u drugoj polovini 2026. godine. Hoće li se taj plan ostvariti – i pod kojim troškom – ovisit će, među ostalim, o rezultatima istraga koje upravo potresaju jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u BiH.