Autorska predstava „Majke” Kolektiva Igralke i redateljice Rajne Racz svečano je otvorila 25. sezonu Kazališta Ulysses na Brijunima, a 17. srpnja stiže i na Riječke ljetne noći u Park Nikole Hosta.
Četiri glumice – Sendi Bakotić, Ana Marija Brđanović, Anja Sabol i Vanda Velagić – završavaju trilogiju započetu predstavama „Bakice” i „Cure” te se ovaj put hvataju u koštac s odlukom o majčinstvu.
„Nalazimo se u srednjim 30-ima i svjesne smo da tu odluku ne možemo odgađati još dugo”, opisuje Sabol generacijski pritisak. Kolektiv istražuje društvene imperativne poruke – od bakinih savjeta do ministarskih kampanja – koje ženama sugeriraju da se moraju „ostvariti” kroz rađanje.
Bakotić ističe da predstava propituje sam izvor rodne neravnopravnosti: „Pravo žene da odluči ne imati djecu i da se njezin izbor ne propituje ostaje velika borba, a i kada postane majka, sustav je često iznevjeri.”
Dokumentarno i poetsko
Predstava spaja dokumentarni materijal – osobne i prikupljene priče žena – s poetskim kazalištem kojim se Racz bavi. Scenski okvir je „metafizički muzej” kroz koji publiku vodi šamanica, a niz „eksponata” otvara teme od poroda i kontracepcije do društvene retradicionalizacije.
Posebnu dinamiku probama donijela je redateljičina četrnaestomjesečna beba, što je, prema Sabol, stvorilo „tihu revoluciju” u radnom procesu. Muziku potpisuje Marin Živković.
Glumice su razgovarale s više generacija žena, podsjećajući da je tek Ustav iz 1974. omogućio pravo na planiranje obitelji. „Kazalište nije samo ogledalo, nego čekić kojim možemo razbiti to ogledalo”, kaže Velagić, citirajući Brechta.
Muzej za priče u mraku
Kolektiv želi da se mnogobrojne privatne priče o (ne)majčinstvu jednom pretvore u stvarni ili simbolički muzej. „Mnogo je individualnih iskustava koja zaslužuju biti viđena; od njih bismo svi mogli učiti”, poručuje Brđanović.
Predstava „Majke” stoga poziva publiku da zakorači u zamišljeni muzej i preispita ono što društvo često proglašava „prirodnim” i „normalnim”.