Kineska brodarska tvrtka 20. rujna šalje kontejnerski brod Istanbul Bridge iz megalučke zone Ningbo-Zhoushan prema Felixstoweu u Ujedinjenom Kraljevstvu. Plovidba od samo 18 dana vodit će Sjevernim morskim putem uz rusku obalu, uz pratnju ledolomaca – smjerom oko 40 posto kraćim od uobičajenog prolaska kroz Sueski kanal.
„Arktik je prva regija u kojoj klimatske promjene mijenjaju geopolitičku kartu”, kaže Malte Humpert, osnivač Arctic Institutea. „Da nema klimatskih promjena, o ovome ne bismo ni razgovarali.”
Priprema redovne linije
Za razliku od ranijih pojedinačnih isporuka, ovaj put planira se puni linijski krug: ukrcaj u četiri kineske luke, potom stajanja u Felixstoweu, Rotterdamu, Hamburgu i Gdanjsku. Količina robe trenutačno je skromna – procjenjuje se na tek oko 1 posto ukupne trgovine Daleki istok–sjeverna Europa – no analitičari vide potez kao ulaganje u budućnost.
Pomorski stručnjak Peter Sand smatra da se zasad radi o „nišnoj usluzi koja se može pojavljivati tijekom vršnih sezona”, ali upozorava da bi s daljnjim topljenjem leda ruta mogla postati ozbiljan dodatak globalnim lancima.
Humpert podsjeća da se takav scenarij donedavno smatrao dalekim: „Prije deset godina govorilo se da prije 2040. ili 2050. nećemo vidjeti kontejnerske brodove u Arktiku, a evo nas 2025. i Kinezi to već čine.”
Prednost brzine – i Božića
Ako sve prođe prema planu, brod će europskim lukama stići tri do četiri tjedna prije vala ostalih konvoja s božićnom robom iz Kine, izbjegavajući gužve koje u studenome znaju usporiti istovar i do dva tjedna. U perspektivi se spominje i izvoz električnih vozila: cijela serija od 10 000 automobila mogla bi se iskrcati na jednoj destinaciji bez međuustavljanja.
Klimatska i ekološka cijena
Arktik se zagrijava tri do četiri puta brže od globalnog prosjeka, a manje leda znači i veći rizik od posljedica nesreća. Savjetnik Clean Arctic Alliancea Andrew Dumbrille ističe da čađ iz brodskih goriva „nanosi pet puta veću štetu kada se ispusti u snježnom okruženju”.
Dodatni je problem što Istanbul Bridge, star 25 godina i pod liberijskom zastavom, nema ojačani trup za plovidbu ledom. Unatoč formalnoj zabrani teškog brodskog goriva iz 2024., rupe u propisima omogućuju daljnju uporabu, a eventualno curenje guste smjese gotovo je nemoguće očistiti.
Sljedeća prilika za pooštravanje globalnih pravila ukazuje se tek u veljači 2026., kada se u Međunarodnoj pomorskoj organizaciji otvara novo zasjedanje o sprječavanju onečišćenja.
Dvostruka budućnost
Stručnjaci se slažu da Sjeverni morski put još dugo neće ugroziti Sueski ni Panamski kanal. No, ako se led nastavi povlačiti, mogao bi postati stalni – i klimatski sporan – dodatak svjetskim trgovačkim arterijama. Sand zaključuje: „Neće preoblikovati trgovinske tokove preko noći, ali bi tijekom idućeg desetljeća mogao izrasti u redovitu sezonu na globalnoj karti brodarstva.”