Kineski lanac proizvodnje električnih automobila okrenuo se svijetu: prema izvješću američke konzultantske kuće Rhodium Group, prvi je put od 2014. veći dio najavljenih ulaganja završio izvan matične zemlje.
• Dominacija baterija Od ukupnih prekograničnih planova čak je 74 % namijenjeno gradnji i proširenju tvornica baterija, dok se pogoni za sklapanje vozila, prema Rhodiumu, „brzo povećavaju”. Analitičari ističu da kineske tvrtke lokalnom proizvodnjom žele ublažiti visoke carine i regulatorne barijere na ključnim tržištima, osobito u Europskoj uniji.
• Strmi pad domaćih investicija Vrijednost najavljenih ulaganja u kineske pogone ove je godine potonula na 15 milijardi dolara – nakon 41 milijardu u 2023. i rekordnih 90 milijardi u 2022. Iako su inozemni projekti daleko ispod tih vrhunaca, 2024. su prvi put blago nadmašili domaće iznose, navodi Rhodium, ne otkrivajući točnu brojku.
• Automobili drugo najaktivnije područje izvan Kine U drugom tromjesečju automobilski je sektor postao drugi najaktivniji među kineskim ulagačima u inozemstvu, odmah nakon sirovina i metala. Rhodium bilježi osam transakcija većih od 100 milijuna dolara, uključujući 293 milijuna dolara tešku ekspanziju indonezijskog pogona proizvođača baterijskih sirovina GEM.
• Tvornice se već pale Najavljeni projekti ubrzano prelaze iz nacrta u pogon. Great Wall Motor prošlog je petka otvorio prvu tvornicu u Brazilu, dok je BYD u srpnju započeo proizvodnju u svom prvom brazilskom pogonu – unatoč ranijoj novčanoj kazni zbog kršenja radničkih prava. Od siječnja do srpnja BYD je u inozemstvu prodao više od 545 000 vozila, premašivši ukupni rezultat iz 2024. kada je na strana tržišta isporučio preko 417 000 automobila, izračunao je CNBC na temelju javno dostupnih podataka.
Krajem lipnja i dobavljač baterija Envision službeno je pokrenuo proizvodnju u svojoj prvoj francuskoj tvornici.
• Zašto se trend pojačava? Rhodium upozorava da će „sve snažniji regulatorni otpor” u EU i drugim odredištima dodatno potaknuti kineske proizvođače da „uspostave lokalnu proizvodnju”. Cilj je smanjiti troškove carina, izbjeći moguće antidampinške mjere i istodobno pridobiti političku potporu tržišta na koja ciljaju.
Analitičari zaključuju da, iako su kineske inozemne investicije još skromnije od povijesnih domaćih iznosa, trend se prelomio – pa bi sljedeći val električnih vozila s kineskim potpisom sve češće mogao stizati iz susjedstva, a ne iz same Kine.