Pad ruske ikone
U listopadu je Lada prvi put od studenoga 2022. skliznula ispod 21 %, zauzevši samo 20,1 % ruskog tržišta novih osobnih vozila. Riječ je o naglom zaokretu za proizvođača koji je nakon povlačenja zapadnih marki profitirao od sankcija, ali sada se suočava s novim konkurentima – kineskim.
Kineski uspon
• Haval je s 26 125 prodanih vozila dosegnuo 15,8 % udjela i približio se domaćem rivalu. • Geely drži 8,6 % (14 238 vozila), no prodaja mu je pala 17 % u odnosu na listopad 2024. • Bjelorusko-kineski Belgee skočio je čak 148 % na godišnjoj razini i zasjeo na četvrto mjesto. • Slijede Chery, Changan i rusko-korejski Solaris. • Među deset najprodavanijih brendova jedini koji nije ruski ili kineski je Toyota, i to tek s 4 500 prodanih vozila u zemlji od 140 milijuna stanovnika.
Modeli u padu
Najprodavaniji automobili i dalje su Lada Granta i Lada Vesta, ali oba trpe snažne udarce: Granta bilježi pad prodaje od 28,4 %, a Vesta od 34,2 % u odnosu na isto razdoblje lani.
Širi kontekst
Prije invazije na Ukrajinu, 2021. godine, Rusija je postavila rekord s 1,7 milijuna prodanih osobnih vozila. U 2023. tržište je palo na oko milijun, da bi se 2024. kratko oporavilo. Međutim, u prvih deset mjeseci ove godine prodano je tek nešto više od milijun automobila, što pokazuje kako rat i sankcije nagrizaju kupovnu moć stanovništva — a sada i domaću auto-industriju.
Za Ladu to znači gubitak zajedničke prednosti koju je stvorio odlazak zapadnih proizvođača: mjesto su odlučno zauzeli kineski brendovi, a borba za poziciju tek se zahuktava.