Kineski proizvođači automobila nastavljaju snažan prodajni prodor u Europi, a njihov se utjecaj ubrzano osjeća i na hrvatskom tržištu.
U prvih šest mjeseci ove godine u Europi je registrirano rekordnih 345 000 kineskih vozila – čak 91 % više nego lani – čime je njihov udjel dosegnuo 5,1 %. Samo u kolovozu, tradicionalno slabom mjesecu za prodaju, kineske su marke upisale 43 500 registracija i skočile na 5,9 % tržišta, nadmašivši većinu europskih i korejskih konkurenata.
Glavni motori rasta su marke MG, BYD i Chery, koje ciljaju najpopularniji SUV segment te agresivno nastupaju cijenom i tehnologijom, osobito kad je riječ o hibridima i električnim modelima. Europska unija zato je posegnula za zaštitnim carinama na uvoz kineskih električnih vozila, no dosad bez vidljivog učinka.
Najveća prednost Kineza jest niska cijena: kompaktni SUV-ovi u pravilu su i do 30 % jeftiniji od europskih rivala, a kupce dodatno mami sedmogodišnje jamstvo. „Platiti 20 umjesto 30 tisuća eura ipak zaslužuje i dozu rizika”, rezoniraju potrošači, unatoč skepsi oko dugovječnosti i servisne podrške.
Situacija u Hrvatskoj • Na domaćem tržištu trenutačno posluje 53 brenda, od čega su 13 kineski. • Ukupno drže 2,6 % udjela; jedini u TOP 20 je Geely s 611 registracija (1,2 %). • Prodajna mreža tek se gradi, no očekuje se ubrzanje s rastom potražnje za električnim automobilima.
Predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima pri HGK Tomislav Miletić upozorava na ključni izazov: „Dolazak bilo koje marke, neovisno o zemlji podrijetla, pozdravljamo. Konkurencija u konačnici koristi kupcima. U ovoj situaciji posebno stavljamo naglasak na servisnu pratnju tih proizvođača, mogućnost njihova održavanja u propisanim rokovima.” Dodaje kako „kineski brendovi još moraju dokazati” pouzdanost servisa te podsjeća da je dio ponude i dalje orijentiran na „tehnološki zastarjele i ne baš ekološke benzince”.
Kineski igrači u Hrvatskoj uglavnom nastupaju kroz postojeće distributere: Geely prodaje KMAG (uz Kiju), MG se udružio s multibrand grupacijom koja zastupa Ford i Hyundai, dok Auto Hrvatska distribuira BYD, Forthing i Dongfeng. Ipak, Chery je odlučio otvoriti vlastito predstavništvo za modele Omoda i Jaecoo, što pokazuje da neće svi slijediti istu strategiju.
Nezaustavljivi BYD BYD, jedan od najjačih svjetskih proizvođača električnih vozila, u kolovozu je na tržištu EU-a, Velike Britanije i EFTA-e registrirao 11 455 automobila – rast od 215,7 % na godišnjoj razini. U prvih osam mjeseci isporučio je 95 940 vozila, čak 280,1 % više nego lani. Tvrtka, osnovana 2003., prošle je godine globalno prodala više od 4,3 milijuna automobila i raspolaže golemim sredstvima za daljnje širenje.
Kontekst koji brine europske proizvođače Dok BYD i slični brendovi bilježe troznamenkasti rast, mnogi europski i japanski proizvođači bilježe pad. Fiat je, primjerice, u prvih osam mjeseci pao 20,1 %, Opel 9,3 %, a Citroën 10,5 %. Otpornost zasad pokazuju Volkswagen, Renault i Škoda, no bojazan od gubitka udjela raste.
Kineska industrija već drži oko 80 % svjetske proizvodnje automobilskih baterija, a novi modeli poput BYD-ova Dolphina u Hrvatskoj, uz državne poticaje, startaju s cijenom od 12 500 eura – deset prosječnih plaća za obiteljski automobil dug 4,1 metar. Ta kombinacija cijene i tehnologije mogla bi snažno preokrenuti tržište.
Usporedbe s nekadašnjim dominacijama europskih brendova u televizorima, mobitelima i kućanskim aparatima sugeriraju da je pred vratima nova transformacija. Ako se trend nastavi, Europa bi uskoro mogla gledati kako i automobilski sektor prelazi u kineske ruke, dok domaći trgovci nastoje pravodobno „dograbiti svog Kineza” kako ne bi ostali bez posla.