U klaustru karmelićanki iz 14. stoljeća, u samom srcu avinjonskog festivala, ovog će tjedna premijeru imati trosatna predstava „The Pelicot Trial: Tribute to Gisèle Pelicot”. Švicarski redatelj i dramatičar Milo Rau, proslavljen scenskim rekonstrukcijama suđenja Pussy Riotu i Nicolaeua Ceaușescua, ovoga je puta kazalište pretvorio u sudnicu kako bi, kako kaže, „izbjegao tišinu koja bi bila suučesnička”.
Predložak je najveće suđenje za silovanje u francuskoj povijesti. Gisèle Pelicot godinama je bila drogirana i silovana u spavaonici vlastite kuće u Mazanu: suprug Dominique Pelicot od 2011. je na internetskom forumu pozivao desetke muškaraca da joj dođu „u goste”. U prosincu je osuđen na 20 godina zatvora, a svih 51 optuženika – među kojima su bili medicinski tehničar, vojnik, novinar, zatvorski čuvar i dostavljači, od 26 do 74 godine – proglašeno je krivima.
Žrtva je svjesno odbacila pravo na anonimnost i poručila da „shame must change sides”, inzistirajući da „all of society to be a witness”. Ove je sedmice za svoju hrabrost primila Legiju časti, najviše francusko civilno odlikovanje.
Rauov komad, napisan sa spisateljicom Servane Dècle, sastavljen je od čitanja sudskih zapisnika, policijskih dosjea, medijskih komentara i psihijatrijskih nalaza. Više od 50 izvođača – među njima stručnjaci koji su svjedočili na suđenju i sudski crtači – na sceni ispituju kako su „obični” ljudi iz različitih društvenih slojeva našli zajednički put do iste sobe zločina, razmjenjivali recepte za omamljivanje žena i pritom nastavljali naizgled uredne živote.
„Kroz proces Pelicot na optuženičkoj klupi nije samo 51 čovjek – to smo mi i naše društvo”, objašnjava Rau. Predstava se izvodi pred 500 gledatelja, a zbog golemog interesa prenosi se i u avinjonska kina te putem interneta. Nakon festivala putuje u Lisabon, Beograd i Varšavu; prva, sedmosatna verzija prikazana je prošlog mjeseca u Beču.
Za odvjetnike Gisèle Pelicot i feminističke skupine projekt je logičan nastavak javnog procesa kojim je, kako je rekla sama Pelicot, razotkrivena „mačistička, patrijarhalna kultura koja banalizira silovanje”.