Kada je Doug McMillon prije jedanaest godina preuzeo kormilo Walmarta, analitičari su upozoravali da se „Walmart pred našim očima raspada”. Kompanija je bila opterećena korupcijskim skandalom u Meksiku, kritikama zbog niskih plaća i gubitkom tržišnog zamaha. Danas najveći američki maloprodajni lanac bilježi rekordnu cijenu dionice, rast prodaje i sve zadovoljnije radnike – a McMillon najavljuje odlazak u mirovinu.
Glavna poluga preokreta bila je dvostruka strategija:
- Agresivno širenje interneta – Walmart je s mogućnošću narudžbe online i preuzimanja u trgovini te uslugom Walmart+ postao drugi najveći američki web-trgovac s 9,4 % udjela, daleko ispred ostalih konkurenata, iako iza Amazona.
- Zadržavanje niskih cijena, ali i uvođenje premium ponude – pritiskom na dobavljače tvrtka je održala diskontne cijene, a istodobno dovela brendove višeg segmenta i poboljšala kvalitetu mesa i svježeg voća, čime je privukla imućnije kupce. Kupci s prihodom većim od 100.000 dolara sada su ključ rasta prodaje.
McMillon je povisio minimalne plaće, proširio pogodnosti i time smanjio fluktuaciju, pa je Walmart postao predmet studija poslovnih škola. Interno ga hvale što je „redizajnirao” kompaniju, a analitičar RJ Hottovy ocjenjuje da je „najznačajnija promjena tijekom McMillonova mandata evolucija Walmarta u veliku e-commerce kompaniju”.
Istodobno je tvrtka oprezno balansirala u politički nabijenim raspravama o oružju, LGBTQ pravima i imigraciji. McMillon je još 2017. primijetio: „Politika se kreće. Naša je kompanija preživjela jedanaest administracija – bit će ih i više.”
Nasljednik John Furner, dugogodišnji menadžer iznutra, preuzima lanac u trenutku kada: • kupci i dalje traže niže cijene zbog postpandemijske inflacije; • rastu carinski pritisci i neizvjesnost zbog trgovinskih politika; • umjetna inteligencija ubrzano mijenja obrasce kupovine – Walmart je već krenuo u partnerstvo s OpenAI-jem za kupnju putem ChatGPT-a.
Za završnu ocjenu učinka odlazećeg direktora dovoljno je pogledati brojke: više od polovice Walmartove ukupne prodaje dolazi iz prehrane, segmenta u kojem je tvrtka, zahvaljujući masi i logistici, uspjela spustiti cijene i podići kvalitetu baš onda kada su potrošači najosjetljiviji na svaku centu. Tržište je to prepoznalo – dionica je na povijesnom vrhu, a Walmart ponovo diktira pravila igre američke maloprodaje.