Hrvatska je po transparentnosti tržišta rabljenih automobila skočila s prošlogodišnjeg 15. na 11. mjesto među 25 europskih zemalja, pokazuje najnoviji godišnji indeks tvrtke carVertical. Unatoč rastu povjerenja, podaci otkrivaju da skrivene mane i dalje vrebaju kupce.
Najveći problem ostaje vraćanje brojača kilometara. Na 2,2 % u Hrvatskoj provjerenih automobila detektirana je lažna kilometraža, u prosjeku smanjena za 73 500 km. „Automobile s velikom kilometražom teže je prodati, pa nepošteni trgovci vraćaju brojač kako bi vozilo izgledalo privlačnije i skuplje”, objašnjava Matas Buzelis iz carVerticala.
Uz to, više od polovice ispitanih vozila (54,3 %) ima zabilježena oštećenja, a prosječni prijavljeni iznos štete doseže 3 100 eura. Prosječna starost provjerenih automobila ostala je stabilna – 8,2 godine.
Uvoz dodatno povećava rizik: čak 67,3 % provjerenih automobila stiglo je iz inozemstva, što je porast u odnosu na lanjskih 65,2 %. Prema analitičarima, uvozni automobili češće dolaze s izmijenjenom kilometražom ili prikrivenim kvarovima.
Najtransparentnije tržište u Europi je i dalje Ujedinjeno Kraljevstvo s tek 2,3 % vozila s lažnom kilometražom i samo 17 % zabilježenih oštećenja. Slijede Italija, Njemačka, Švicarska i Francuska. Na dnu ljestvice ostaju Ukrajina, Latvija, Litva, Rumunjska i Estonija, gdje se bilježe znatno veći udjeli uvezenih vozila i lažiranih brojača.
Buzelis upozorava da prekogranično kretanje rabljenih automobila „vrlo je teško pratiti” jer države često ne razmjenjuju podatke. „Ne postoji usklađen pristup praćenju prodaje unutar Europske unije, što olakšava prikrivanje nepoštene prakse”, ističe.
Indeks transparentnosti računa se na temelju šest kriterija: udjela vozila s lažiranom kilometražom, prosječnog broja vraćenih kilometara, udjela oštećenih vozila, prosječne vrijednosti štete, udjela uvezenih rabljenih automobila te prosječne starosti provjerenih vozila. Svakom je čimbeniku dodijeljena težina ovisno o njegovu utjecaju na tržišnu transparentnost.
Premda je Hrvatska ostvarila najveći skok na ljestvici, Buzelis upozorava da su prijevare i dalje raširene: bez detaljne provjere povijesti vozila, kupci riskiraju skupe popravke i razočarenje umjesto željene uštede.