Sezonu 2025. obilježilo je neugodno otrežnjenje: Hrvatska je tijekom srpnja i kolovoza ostala bez 964 tisuće gostiju u odnosu na prošlu godinu, a time i bez oko 140 milijuna eura prihoda. Upozorenje je to koje su na Kongresu hotelijera jasno izrekli ministar turizma Tonči Glavina i direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić.
Glavni krivac — previsoke cijene
• Analize HTZ-a pokazuju da je Hrvatska sada skuplja od gotovo svih mediteranskih konkurenata; više se plaća samo u Francuskoj. • Od 2020. prosječne cijene smještaja porasle su za 50 %, najviše na Mediteranu.
„Ako za iduću godinu ne korigiramo cijene, pad će se nastaviti”, poručio je ministar Glavina, pozvavši hotelijere da budu „maksimalno racionalni" kako ne bi ponavljali scenarij prošlog ljeta u kojem su, zbog praznih soba, bili prisiljeni spuštati cijene u hodu.
Staničić je dodao da preskupe usluge kvare reputaciju destinacije: "Napisi o kuglici sladoleda od 5 eura ili o ‘praznoj’ Jadranskoj obali nisu slučajnost, nego ih koriste turističke vlasti država poput Češke, Austrije i Njemačke kako bi zadržale svoje građane kod kuće.”
Rezultati po vrstama smještaja
• Hoteli ipak bilježe rast prometa od 2,4 %. • Kampovi su napredovali za 2,2 %. • Kratkoročni najam (apartmani) stagnirao je bez rasta.
Troškovi gutaju dobit
Hotelijeri tvrde da poskupljenje nije hir, nego reakcija na rast troškova:
• Trošak rada u pet je godina skočio za više od 50 %. • Cijene hrane u 2025. porasle su za dodatnih 4,9 %, gotovo dvostruko više od prosjeka Europske unije (2,8 %).
„Unatoč stabilizaciji prometa, operativna profitabilnost niža je nego lani, a udio dobiti u ukupnom prihodu pao je”, upozorio je Veljko Ostojić, direktor Hrvatske udruge turizma.
Borba za 2026.
Ministar i HTZ najavili su „tešku borbu” sljedeće sezone. Poruka industriji jasna je: tko zadrži visoku cijenu mora uložiti u vidljivo dizanje kvalitete; tko to ne može, trebao bi pripremiti realniji cjenik. U protivnom bi hrvatski turizam mogao ući u silaznu putanju iz koje će se – kad reputacija jednom naruši – teško vratiti.