Britanski muzej ponovno se našao u središtu burnih kritika iz Atene nakon što je u Duveen Galleryju, svega nekoliko koraka od skulptura s Partenona, organizirao glamurozni humanitarni „pink bal”. Ulaznice su stajale 2 000 funti, a uzvanici – među njima Mick Jagger, Naomi Campbell, Alexa Chung, Miuccia Prada, Manolo Blahnik i Kristin Scott Thomas – pomogli su prikupiti više od 2,5 milijuna funti za muzej.
Reakcija iz Grčke bila je žestoka. Ministrica kulture Lina Mendoni optužila je instituciju za „provocative indifference” prema umjetninama koje, kako je naglasila, „utjelovljuju vrhunac klasične zapadne umjetnosti”. Fotografije blještavih stolova postavljenih tik do dvadeset i pet stoljeća starih reljefa nazvala je dokazom da se „sigurnost, cjelovitost i etika spomenika” stavljaju u drugi plan.
Još oštriji bio je predsjednik grčkog parlamenta Nikitas Kaklamanis, koji je priredbu opisao riječima „covering Greek culture in the shade of Barbie” te osudio „provokativnu uporabu skulptura kao turističke atrakcije”. „U trenutku kada skulpture Partenona, rođene u Ateni prije 2 500 godina, strpljivo čekaju povratak u domovinu … British Museum postavlja raskošne stolove u Duveen Galleryju s našim skulpturama kao kulisom”, kazao je, prozvavši muzej zbog „ciničnog” nastojanja da „prikuplja novac za vlastitu korist”.
Spor oko takozvanih Elginovih mramora traje desetljećima. Reljefe je početkom 19. stoljeća s Partenona skinuo britanski diplomat Thomas Bruce, lord Elgin, tadašnji veleposlanik pri Osmanskom Carstvu, i 1816. ih prodao britanskoj vladi. Grčka od obnove demokracije uporno traži da se artefakti vrate i objedine s ostatkom friza, za što je u Ateni podno Akropole izgrađen poseban kat Muzeja Akropole.
Ravnatelj te ustanove Nikolaos Stampolidis najnoviji je prijem nazvao „bezukusnim” i još jednim dokazom da „mramori moraju biti vraćeni ondje gdje su isklesani”. Prema njegovim riječima, ideja da se antička remek-djela služe kao dekoracija mondenom balu „nedvojbeno pokazuje kako im u Londonu nedostaje istinski kontekst”.
London zasad ne popušta. Iako se proteklih mjeseci nagađalo o mogućem dogovoru o dugoročnom posudbivanju skulptura Grčkoj, sve je izglednije da su odnosi dviju strana nakon „pink bala” dosegnuli novu najnižu točku. Iz British Museuma na posljednje kritike nisu odgovorili.
Događaj, čiji naziv i dekor jasno referiraju na ružičasti hit-film godine, priuštio je elitnim gostima razgledavanje zbirke uz šampanjac i tiho nadmetanje na aukciji, no u očima Atene ponudio je još snažniji argument: da su djela Fidijevih majstora jedinstvena i neodvojiva od mjesta na kojem su nastala.