Redovi na aerodromima, otkazani letovi i izgubljena prtljaga već su postali dio putničke svakodnevice. No zrakoplovnoj industriji sada prijeti još ozbiljniji problem – kroničan manjak pilota.
Profesor upravljanja zračnim lukama na Sveučilištu Worms Christoph Klingenberg upozorava da je „trenutačni rast potražnje za avionskim kartama iznenadio mnoge aviokompanije”. Tijekom pandemije covid-19 obuka pilota praktički je stala, dok je velik broj kapetana otišao u prijevremenu mirovinu. Sada, kad se promet vratio na pretpandemijske razine, kompanije moraju istodobno popuniti praznine nastale odlascima i odgovoriti na rastuću potražnju – osobito u špici turističke sezone.
Brojke pokazuju razmjere izazova:
- Prema američkom Birou za statistiku rada, u Sjedinjenim Državama će se svake godine tijekom idućeg desetljeća otvarati oko 18 200 novih radnih mjesta za pilotsko osoblje, što znači više od 180 000 novih pilota do 2034. godine.
- Boeing procjenjuje da će, uz putnički i teretni promet, budući piloti imati odlične izglede za zapošljavanje – pod uvjetom da im obuka bude „ekonomski prihvatljiva i dostupna”.
Skupa i dugotrajna edukacija
Put do pilotske kabine daleko je od jeftinog. U SAD-u cjelokupna obuka često premašuje 100 000 dolara. Uz temeljne dozvole, Federalna uprava za zrakoplovstvo traži i ATP certifikat, što mladim pilotima nameće dodatnih 1 500 sati leta – još godinu do dvije treninga.
Kako bi privukle i zadržale posade, brojne su kompanije digle plaće, nude potpisne bonuse ili fleksibilnije rasporede letenja. No takvi troškovi neminovno se prelijevaju na cijenu karata. Usto, nisu svi prijevoznici jednako popustljivi: piloti Lufthanse ovoga su tjedna izglasali štrajk zbog neuspjelih pregovora o mirovinskim doprinosima.
Granica odlaska u mirovinu – od 60 do 67?
Prije dva desetljeća piloti su prema međunarodnim pravilima morali u mirovinu sa 60 godina. Zbog medicinskog napretka prag je 2006. pomaknut na 65, a sada se, s obzirom na nestašicu kadra, raspravlja o podizanju na 67 godina. Struka je podijeljena: pojedine kompanije nude skraćeno radno vrijeme i izdašne ugovore starijim pilotima, dok drugi upozoravaju na sigurnosne rizike.
Automatizacija ne može riješiti problem
Ideja da umjetna inteligencija nadomjesti ljudske pilote trenutačno nema uporište. „AI će putovanje učiniti učinkovitijim, ali neće zamijeniti ljude”, smatra Dan Bubb sa Sveučilišta u Nevadi u Las Vegasu. Slično procjenjuje i Klingenberg, koji ne očekuje veće promjene „još dugi niz godina”.
Poboljšanje tek nakon 2030.
Koliko će potrajati povratak ravnoteže? Klingenberg prognozira da bi se stanje moglo normalizirati oko 2030., dakle za još najmanje pet godina. Do tada će putnici vjerojatno plaćati više, a aviokompanije voditi žestoku bitku za svaku pilotsku licencu.