Američki jazz pijanist, skladatelj i pedagog Fred Hersch priredio je dva nezaboravna solo koncerta u Hrvatskoj – najprije u dvorani „Blagoje Bersa“ Muzičke akademije u sklopu 16. Zagreb Jazz Festivala, a potom u Koncertnoj dvorani Ive Tijardovića u Jazz ciklusu Hrvatskog doma Split.
Hersch, petnaest puta nominiran za Grammy i višestruko nagrađivan za svoj rad, nastupio je bez ikakvog ozvučenja, prepuštajući publici čisti zvuk klavira. Već uvodne minute otkrile su njegov poznati terapeutski pristup glazbi: nenametljivo je vodio publiku kroz improvizirane krajolike pune suptilnih boja i tihe energije.
• Oba je koncerta otvorio naslovnom skladbom s najnovijeg albuma „The Surrounding Green“ (ECM/Dancing Bear).
• Zagrebačka publika slušala je raznoliki program – od standarda Bennyja Golsona i Jimmyja Rowlesa, preko bossa nove Antonia Carlosa Jobima i Egberta Gismontija, do obrada Joni Mitchell, Billyja Joela i Jamesa Taylora. Večer je kulminirala rasplesanim izvedbama Monkove „Round Midnight“ i „I Mean You“, a Hersch je dodao još dva energična bisa.
• U Splitu je, nakon početne kombinacije „The Surrounding Green“/„Palhaço“, posegnuo za djelima Billyja Strayhorna i Dukea Ellingtona, izveo vlastitu „Pastorale“ posvećenu Robertu Schumannu, te se nadovezao na američku folk tradiciju. Ritualni završetak ponovno je pripao Monk-ovom standardu, a publiku je nagradio baladom „Valentine“.
U oba grada Hersch je potvrdio reputaciju profinjenog lirika – njegova je izvedba istodobno intimna i bogato slojevita, poput impresionističke slike u kojoj se svaka boja vidi, a nijedna ne dominira. Publika je, prema reakcijama, bespogovorno prihvatila poziv na to klavirsko putovanje.
Uz niz prestižnih priznanja – od titule Međunarodnog jazz umjetnika 2021. francuskog magazina Jazz do počasnih doktorata na Grinnell Collegeu i Northern Kentucky Universityju – Hersch je u Zagrebu i Splitu još jednom potvrdio zašto ga kritika smatra jednim od najsuptilnijih pijanista današnjice.