Francuski kontrolori letenja planiraju obustavu rada u četvrtak i petak, otvarajući sezonu godišnjih odmora u atmosferi strepnje zbog mogućih golemih kašnjenja.
Posljedica je to, upozoravaju struka i prijevoznici, dugogodišnje rascjepkanosti i kroničnog manjka ljudi u europskim službama kontrole zračnog prometa.
„Već prošle godine kašnjenja su bila najveća u posljednjih 25 godina, a situacija će se ove godine vjerojatno još pogoršati”, upozorio je povjerenik za promet Apostolos Tzitzikostas u pismu ministrima prometa još u travnju. Bruxelles očekuje da će se broj dnevnih letova ovoga ljeta popeti s lanjskih 35 000 na oko 38 000.
Kad dođe do štrajka ili zastoja, posljedice se prelijevaju po cijeloj mreži, objašnjava iskusni kontrolor Frédéric Deleau: „Moramo zadržavati zrakoplove u blizini aerodroma, usporavati ih na ruti i tek nakon rješenja problema sustav se može vratiti u normalu.” Deleau dodaje da se umor „podjednako uvlači pilotima i kontrolorima”, dok je vrhunac sezone tek pred vratima.
Godišnji izazovi Pilotski sindikati primjećuju da je svako ljeto od pandemije gore od prethodnog. „Imamo ograničen zračni prostor i piste, malo rezervi i svaka će nas smetnja potpuno razbacati – a upravo to ćemo vjerojatno gledati i ovoga ljeta”, kaže kapetan Boeinga 737 i sindikalist Paul Reuter.
Problem neće biti riješen preko noći: za osposobljavanje novog kontrolora potrebno je najmanje tri godine. Kanadska tvrtka CAE procjenjuje da će Europi u idućih deset godina trebati 27 000 novih kontrolora, najviše od svih svjetskih regija.
Rat niskotarifnog diva i državnih službi Dok se kontrolori pozivaju na preopterećenost, avioprijevoznici prozivaju politike. Ryanair je pokrenuo „Ligu kašnjenja” kojom sramoti, kako navodi, najgore državne pružatelje usluge kontrole leta. Prema podacima kompanije, francuska služba uzrokovala je kašnjenja za više od 26 000 Ryanair-ovih letova od 1. siječnja do 30. lipnja, pogodivši 4,7 milijuna putnika. Španjolska je na drugom mjestu s 16 500 letova, a Njemačka s 7 500.
Glavni izvršni direktor Michael O’Leary u priopćenju se obrušio na državne agencije: „Zaštićeni državni monopoli ne mare za putnike niti za kašnjenja letova.”
Pariz uzvraća da kontrola leta nije glavni krivac. Ministarstvo prometa poručuje da je kontrola tek treći razlog kašnjenja, iza problema samih zrakoplovnih kompanija. Podsjećaju i da je Ryanair po točnosti tek 26. u Europi, s 69-postotnom točnošću, dok najprecizniji prijevoznik ostvaruje 86 %. Francuska i njemačka kontrola, kažu, rade u „jednom od najgušćih zračnih prostora na svijetu”, dodatno zakompliciranom ratom u Ukrajini i vojnim ograničenjima.
Zagušena mreža Eurocontrol potvrđuje da se promet vratio na pretpandemijsku razinu i da je mreža „zasićena”. Prošle su godine kašnjenja u upravljanju protokom dosegnula prosječno 2,13 minute po letu – najviše u desetljećima – a neke službe na jugu i istoku Europe sada obrađuju i do 40 % više letova nego 2019.
Sve to znači da će putnici, aviokompanije i kontrolori vjerojatno provesti još jedno vruće, nervozno ljeto. Deleau upozorava: „Kad su kontrolori već u travnju i svibnju na rubu zbog umora, a tek slijede srpanj, kolovoz i rujan, pitanje sigurnosti postaje još osjetljivije.”