Slovačka je ovog ponedjeljka svečano pustila u promet tunel Višňové, 7,4 kilometra dug cestovni prolaz koji se proteže ispod padina Male Fatre i postaje najduži tunel u zemlji. Neobičan prizor obilježio je ceremoniju: premijer Robert Fico prešao je cijelu trasu na rolama.
„Nisam htio propustiti ovu priliku da prođem kroz cijeli tunel na rolama”, izjavio je Fico dok je, uz glatki asfalt pod kotačima, prozivao prethodne vlade za „dugogodišnju nesposobnost” dovršetka projekta koji se razvlačio više od 27 godina.
Tunel je dio nove 13,5-kilometarske dionice autoceste D1 između Lietavská Lúčka i Dubná Skala pokraj sjevernog grada Žiline. Riječ je o ključnoj istočno-zapadnoj prometnici koju su geološka složenost i planinski teren dugo kočili.
Radovi su počeli istražnim bušenjima još 22. svibnja 1998., zaustavljeni su 2002., a puna je gradnja započela tek 2014. Prvotni ugovor s konzorcijem predvođenim talijanskim Salini Impregilom raskinut je 2019., a završne radove preuzela je švedska Skanska.
Prema riječima dužnosnika, dovršetkom Višňovog ukupna duljina slovačkih autocesta koje prolaze kroz tunele sada prelazi 26 kilometara – najviše u središnjoj Europi. Ministar prometa prilikom rezanja vrpce poručio je: „Zacijelili smo jedan ozbiljan prometni ožiljak.”
Otvaranje bi vožnju oko Žiline trebalo skratiti za približno 17 minuta i preusmjeriti promet dalje od gradskog središta, čime se očekuje smanjenje gužvi. Analize predviđaju da će tunel dnevno prevoziti gotovo 40 000 vozila.
Ficov vožnja na rolama tako je spojila osobni gušt s jasnom političkom porukom: nakon gotovo tri desetljeća zastoja, Višňové je napokon otvoren – i to u stilu koji nitko nije mogao zamisliti.