CROLENS
Najnovije
Politika
Sport
Hrvatska
Tehnologija
Biznis
Pretraži
Pretraži
CROLENS
9.AGENCY
Politika privatnostifacebook_icon

Biznis

28. studenog 2025, 06:17

EU uporno gura transkaspijski koridor unatoč sve većem razočaranju

Forum u Taškentu dao je novi poticaj Transkaspijskom koridoru, ali projekt i dalje muče uska grla, kineska dominacija i oprez europskih investitora.

min. čitanja

XFacebookWhatsApp

TASHKENT – Dvodnevni EU-središnjoazijski investicijski forum održan 26. i 27. studenoga u Taškentu ponovno je stavio pod reflektore Transkaspijski međunarodni prometni koridor (TITR), takozvani Srednji koridor koji povezuje Kinu i Europu preko Kazahstana, Kaspijskog mora, Južnog Kavkaza, Turske i Crnog mora. Na skupu su sudjelovali povjerenica za proširenje Marta Kos i povjerenik za međunarodna partnerstva Jozef Síkela, a Bruxelles je podsjetio na 12 milijardi eura najavljenih u travnju za projekte povezanosti u regiji, uz ranije obećanih 10 milijardi od 2024.

Koridor je od ruske invazije na Ukrajinu postao ključan dio inicijative Global Gateway, europske strategije smanjenja ovisnosti o ruskoj infrastrukturi. „​It is essentially a geopolitical project​”, kratko je objasnio Gregory Lecomte iz OECD-a.

Rast prometa, ali mali udio • 2022. godine kroz TITR je prošlo oko 1,5 milijuna tona tereta. • 2024. volumen je narastao na više od 4 milijuna tona – skok od 64 %. • Procjene Svjetske banke govore o 11 milijuna tona do 2030., no koridor i dalje drži tek 3–5 % ukupnog željezničkog prometa Kina–Europa; ruska trasa i dalje je dominantna.

Uska grla: sol, voda i širi kolosijeci Najveća prepreka leži u samom Kaspijskom moru: nedostatak plovila i pad razine vode stvaraju zastoje, a unatoč nadogradnji kazahstanske luke Aktau gužve su česte. Slične probleme ima i Gruzija – luke Poti i Batumi preplitke su za veće brodove pa je vlada oživjela plan dubokovodne luke Anaklia, koju će graditi kineski konzorcij.

Kineski kapital, europska suzdržanost Peking je preko inicijative Pojas i put već uložio oko 25 milijardi dolara u srednjoazijsku infrastrukturu, velikim dijelom baš na trasi Srednjeg koridora. Europski privatni kapital, međutim, ostaje po strani. „​Bilo bi dobro da europske kompanije budu malo manje suzdržane​”, komentirao je jedan europski diplomat u Taškentu.

Istraživanje OECD-a provedeno među više od 150 poduzeća pokazuje da tvrtke vide potencijal, ali ih odbijaju korupcija, visoki troškovi i nestabilan regulatorni okvir. Za sada projekt financiraju uglavnom javna sredstva i međunarodne financijske institucije: EBRD s oko 1,5 milijardi eura i EIB s 1,47 milijardi eura odobrenih ulaganja.

Regionalni interesi razliveni na više strana Ni same srednjoazijske vlade nisu uvijek fokusirane na transkaspijsku rutu. Diplomati podsjećaju da kamion iz Termeza na jugu Uzbekistana do pakistanske luke stiže za svega 19 sati – znatno brže od puta preko dva mora, različitih tračnica i višekratnih prekrcaja. Obvezno presjedanje tereta, zahtjev za angažmanom lokalnih vozača te neformalna plaćanja na granicama dodatno usporavaju promet.

Skepsa traje, entuzijazam tinja U dvoranama Intercontinental hotela u Taškentu atmosfera je ipak bila optimistična, no pitanja ostaju: može li EU ponuditi uvjerljivu alternativu ruskim rutama i privući privatni novac, ili će Srednji koridor ostati „koridor dobrih namjera”?

#europska-unija#taskent#transkaspijski-koridor#global-gateway#kaspijsko-more

Slično

Biznis

Tri eura za jeftine pakete: EU uvodi carinu na internetske narudžbe od srpnja 2026.
EU ubrzava ukidanje carinske povlastice za pakete do 150 eura i od srpnja 2026. uvodi paušalnu pristojbu od 3 eura.
By © European Union, 2025, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=155877734

min čitanja

Više

Biznis

Hrvatski doprinos EU proračunu raste na 1,5 mlrd. eura godišnje
Plenković: Veći doprinos europskom proračunu posljedica je gospodarskog rasta, ali i obveza za još učinkovitije korištenje EU fondova.
Autor © European Union, 2025, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=150011986

min čitanja

Više

Biznis

Thyssenkrupp privremeno gasi pogone zbog azijskog čelika “ispod cijene”
Njemački Thyssenkrupp privremeno zaustavlja proizvodnju elektrotehničkog čelika u Njemačkoj i Francuskoj zbog masovnog uvoza jeftinog azijskog čelika, čime je ugroženo oko 1 200 radnih mjesta.

min čitanja

Više

Biznis

EU uvodi carinu od tri eura na mali uvozni paket
Fiksna carina od 3 eura po paketu ispod 150 eura stupa na snagu 2026. i najviše pogađa kineske internetske gigante Shein i Temu.

min čitanja

Više

Biznis

Mirna Mihelčić šokirana cijenom minijaturnog sendviča: „Sramota!”
Instagram objava šibenske glumice o sendviču od tri eura rasplamsala raspravu o poskupljenjima hrane u Hrvatskoj.

min čitanja

Više

Biznis

Musk priprema rekordni izlazak SpaceX-a na burzu
SpaceX planira IPO vrijedan 1,5 bilijuna dolara kako bi financirao svemirske podatkovne centre, AI satelite i dugoročnu kolonizaciju Marsa.
By Justin Pacheco - https://cdn.openart.ai/uploads/image_01eluJ2__1696752889349_raw.jpg, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=119369305

min čitanja

Više

Biznis

Šušnjar najavio „pametnu reindustrijalizaciju” i novu strategiju već iduće godine
Ministar Ante Šušnjar poručio je da Hrvatska mora vratiti proizvodnju i okrenuti se industrijama visoke dodane vrijednosti, najavivši novu industrijsku strategiju i potporu digitalizaciji te robotizaciji.
By © European Union, 1998 – 2025, Attribution, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=171250932

min čitanja

Više

Biznis

Bradata aukcija: Cemex prikupio 3000 eura za novu magnetsku rezonancu u Splitu
Cemexovi zaposlenici u movembru obrijali brade i pridružili se akciji koja je prikupila više od 203.000 eura za borbu protiv raka.

min čitanja

Više

Biznis

Crni petak zatrpao splitsku poštu: više od 100 tisuća paketa dnevno, a tek stižu slavonske delicije
Splitska pošta bilježi povijesni rast dostave nakon Crnog petka, a krajem prosinca očekuje se novi val paketa sa slavonskim specijalitetima.

min čitanja

Više

Biznis

Vlada ubrizgava 156 milijuna eura: Croatia Airlines dobiva kapital za flotu Airbus A220
Kapital će se konverzijom dugova i svježim novcem povećavati tri godine, kako bi se dovršila nabava 15 Airbusa A220 i održala financijska stabilnost nacionalnog avioprijevoznika.
By European Commission - https://newsroom.consilium.europa.eu/permalink/p103537, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=171987261

min čitanja

Više

Najčitanije

Politika

Plenković: europski put i federalizam jedini su održivi smjer za BiH
Na konferenciji u Zagrebu u povodu 30 godina Dejtonskog sporazuma premijer naglasio da BiH do mira i stabilnosti može jedino europskim putem, uz dogovor o ravnopravnosti triju naroda.
Autor © European Union, 2025, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=150011986

min čitanja

Više

Najnovije

Biznis

Mirna Mihelčić šokirana cijenom minijaturnog sendviča: „Sramota!”

Sport

Vinkovci vjeruju u povratak: Cibalia juri zaostatak od tri boda za Rudešom

Lifestyle

Pula zasjala u blagdanskom ruhu: Advent se proteže do 11. siječnja

Sport

Luka Modrić ukrasio milanski božićni video s Pulišićem

Politika

Zastupnica Voxa ušla u parlament s nikabom pa pozvala na zabranu „zatvora od tkanine”

Vijesti

Splitska policija u stanu pronašla 806 pirotehničkih sredstava, uhićen 55-godišnjak

Sport

Na Gripama predstavljena monografija o Željku Jerkovu

Vijesti

Preminuo oskarovac Arthur Cohn u 98. godini

Politika

Bruxelles odustaje od potpune zabrane benzinaca: cilj za 2035. spušten na 90 posto

Politika

Split otkupio potraživanja za Spaladium Arenu, Vlada pomaže u sanaciji

Tehnologija

Neprofitna inicijativa Fulu plaća hakere da ožive „mrtve” uređaje