Bruxelles ovoga tjedna priprema prijedlog kojim bi se kvote za uvoz čelika u Europsku uniju smanjile za gotovo 50 %. Iznad novopostavljenih kvota plaćala bi se carina od 50 %, što europska industrija čelika vidi kao zaštitu od viška kapaciteta iz Kine, ali za britanske proizvođače predstavlja izravnu prijetnju.
Britanija u EU izvozi oko 1,9 milijuna od ukupno 4 milijuna tona čelika koje godišnje proizvede – daleko više nego na američko tržište, koje preuzima tek 200 tisuća tona. Zbog toga je najavljeno ograničenje dočekano s nervozom.
„As a non-EU country, we will worry about this more than the U.S. tariffs,” upozorava jedan britanski izvoznik koji je zbog osjetljivosti posla zatražio anonimnost. Dodaje da bi se nove barijere „would affect us directly and in terms of trade diversions”.
Čelništvo British Steela dijeli zabrinutost. Glavna direktorica za trgovinu Lisa Coulson poručuje: „We are deeply concerned by reports that the European Commission is considering significant reductions to steel safeguard quotas. Such measures would risk shutting British producers out of our largest export market at a time when the sector is already contending with 25 percent tariffs in the United States.”
Utjecaj i na odnose Londona i Bruxellesa
Očekuje se da će se prijedlog temeljiti na francuskoj inicijativi koju je u srpnju podržalo udruženje EUROFER i jedanaest država članica, među njima Španjolska i Italija. Europski povjerenik za trgovinu Maroš Šefčovič već je najavio: „We are going to adopt by mid-October a very strong trade protection measure.”
Britanska Agencija za trgovinske mjere pomno prati razvoj događaja. Su-izvršna direktorica Carmen Suarez ističe da je riječ o potezu koji je „very, very important” za britansku industriju i resorno ministarstvo u Londonu.
Unutar Europske unije vlada raspoloženje da su ograničenja nužna. Jedan diplomat iz Bruxellesa kaže: „Given the current context characterized by the new U.S. tariffs, it appears increasingly necessary to adopt a new protective mechanism, strongly requested by the European steel industry.”
Ipak, konačna verzija može biti ublažena tijekom rasprave u Vijeću i Europskom parlamentu te bi stupila na snagu iduće godine.
Strah od „najveće katastrofe”
Predstavnici britanske čeličane upozoravaju da bi prepolovljene kvote mogle biti „najveća katastrofa” koja je ikada pogodila sektor. Tvrdnje potkrepljuju činjenicom da američke carine od 25 % već nekoliko godina opterećuju izvoz, dok bi europska ograničenja zahvatila glavninu njihove prodaje.
Vlada Ujedinjenog Kraljevstva još nije objavila plan za budućnost čeličana, no poručuje da priprema do 2,5 milijarde funti ulaganja te razmatra „jače trgovinske mjere” kako bi zaštitila domaću proizvodnju.
Istodobno, Europska komisija razgovara s Washingtonom o zajedničkom pristupu. Dužnosnik Komisije Matthias Jørgensen nada se da bi time „And thereby, I hope we will be able to achieve the normalization of trade steel across the Atlantic, and get rid of the U.S. tariffs”, uz napomenu da „we need to take action to address [overcapacity] from China.”
Hoće li nova europska pravila ostaviti dovoljno prostora britanskim proizvođačima ili će se morati okrenuti daljim tržištima – ponajprije Bliskom istoku i Aziji – postat će jasnije nakon jesenskih pregovora u Bruxellesu.