Europska unija ubrzano širi svoj Sustav trgovanja emisijama (ETS) pa će se od 2028. godine na tržištu ugljika naći i gorivo koje se troši u stambenim zgradama te cestovnom prometu. Europski parlament je u studenome prihvatio prijedlog Europske komisije o uspostavi ETS-a 2, dok Vijeće EU-a još usuglašava završne detalje.
Dosad je ETS obvezivao najveće industrijske zagađivače, zrakoplovne kompanije i pomorski sektor na kupnju dozvola za svaku tonu ispuštenog CO₂. Novi krug regulacije zahvatit će grijanje kućanstava i automobilsku vožnju, ali sami građani neće morati voditi evidenciju emisija. Umjesto njih, obveza nadzora, izvještavanja i kupnje dozvola past će na dobavljače goriva.
Hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan podsjeća da su oba zakonodavna tijela sklona odgodi početka ETS-a 2 za godinu dana, na 2028., kako bi se gospodarstvo i potrošači prilagodili: „Kad je riječ o razlikama između Parlamenta i Vijeća, obje institucije su usklađene oko toga da početak ETS2 treba biti 2028. Razlike se javljaju u pristupu fleksibilnostima. Parlament se zalaže za nešto šire mogućnosti korištenja međunarodnih kredita i domaćih uklanjanja CO₂, naravno uz stroge kontrole kako bi se spriječile zloupotrebe. Vijeće pritom jače naglašava smanjenje administrativnih opterećenja i očuvanje konkurentnosti gospodarstva.”
Parlament stoga traži da se, uz jasna pravila, omogući trgovanje dodatnim vrstama ugljičnih kredita, dok države članice u Vijeću strahuju od prevelikog birokratskog tereta za industriju. Usuglašeni kompromis očekuje se tijekom sljedećih mjeseci, a Komisija priprema prateći fond kako bi se najranjivijim kućanstvima ublažio udar na račune za grijanje i gorivo.
Proširenje ETS-a dio je cilja smanjenja emisija stakleničkih plinova za najmanje 55 % do 2030. godine. Bruxelles računa da će cijena ugljika potaknuti bržu zamjenu lož-ulja, plina i benzina čišćim tehnologijama, dok će prikupljeni prihodi biti usmjereni u energetsku učinkovitost i obnovljive izvore.