Europska unija pola je puta do roka iz svoje strategije za 2030., ali planirana vodikova revolucija zasad se svodi na skupi početak bez konkretnog učinka.
Prema najnovijem izvješću Agencije EU-a za suradnju energetskih regulatora (ACER), u rad je pušteno svega 300 MW elektrolizera – uređaja koji pomoću električne energije razdvajaju vodu na vodik i kisik. To čini samo 0,5 % od privremenog cilja od 6 GW postavljenog za 2024. godinu.
Ključni podaci • Ukupan cilj do 2030.: 40 GW elektro-kapaciteta u cijeloj EU (s nacionalnim ambicijama broj raste na 54 GW). • Dosad potrošeno: oko 20 milijardi eura europskih poticaja, subvencija i javnih ulaganja. • Postignuto: 300 MW izgrađenih sustava. • Rast 2024.: kapaciteti su lani porasli 51 %, ali i dalje daleko ispod potrebne dinamike.
Skupa zelena molekula EU je za „zeleni“ vodik – proizveden električnom energijom iz obnovljivih izvora – postavila ambicioznu kvotu od 10 milijuna tona godišnje do kraja desetljeća. Međutim, ACER upozorava da je ta tehnologija i dalje višestruko skuplja od vodika dobivenog iz prirodnoga plina. Trenutačna cijena doseže oko 8 eura po kilogramu, što je četverostruko više od konvencionalne, „sive“ varijante. Regulator ne očekuje značajnije smanjenje troška u kratkom ili srednjem roku.
Zlatno doba planova, skromna realizacija U razdoblju „hypea“ vodika brojne su države članice najavljivale gigavatne projekte i tvrtke su potpisivale pisma namjere, no konkretni megavati izostali su. ACER-ovi analitičari naglašavaju kako će, bez drastičnog ubrzanja izgradnje te istodobnog pada cijene obnovljive električne energije, Unija teško uhvatiti vlastite klimatske i industrijske ciljeve.
Iako Bruxelles priprema dodatne poticaje – od zajedničkih javnih nabava do programa vaučera za proizvođače – regulator poručuje da se financijska injekcija mora pretočiti u stvarne projekte, a ne u nove strategije na papiru.
Sljedeći koraci Svih 27 država članica morat će brzo ukloniti administrativne prepreke, osigurati pristup jeftinoj obnovljivoj struji i ubrzati izdavanje dozvola za gradnju ako žele da vodik doista odigra ulogu dekarbonizacijskog alata i industrijskog pogonskog goriva do kraja ovog desetljeća.