Tihi i brzi električni romobili u nekoliko su godina preplavili hrvatske gradove, ali su se jednako brzo pretvorili u novu crnu točku prometne sigurnosti. U emisiji „Špica s Macanom” o tome su govorili bivša glasnogovornica MUP-a i komunikacijska stručnjakinja Marina Mandić te dugogodišnji policijski nadzornik prometa Josip Mataija.
Glavne opasnosti
• Romobil nije igračka nego vozilo s pravilima kao za bicikl, ali je „13 puta rizičniji”, naglašava Mataija.
• Najmanji kotači, položaj u stajanju i brzine iznad 25 km/h višestruko povećavaju vjerojatnost teškog pada.
• Samo ove godine romobilom su poginule dvije odrasle osobe; smrt djece zasad je izbjegnuta srećom, ne pravilima.
• U bolnicama bilježe pet puta više ozljeda glave kod djece nego ranije, gotovo sve sprječive običnom kacigom.
Djeca – središnji problem Prema važećem Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, osobama mlađima od 14 godina zabranjeno je upravljanje električnim romobilom. Unatoč tome, policija svakodnevno zaustavlja devetogodišnjake i desetogodišnjake koji voze bez kacige, često slušajući glazbu kroz obje slušalice. „To nije greška djeteta, nego roditelja koji mu je to omogućio”, upozorava Mataija.
Zbog učestalih kršenja, MUP priprema izmjene zakona kojima bi se financijski sankcionirala svaka odrasla osoba koja djetetu dopusti vožnju romobila. „Apsurdno je da uopće moramo uvoditi kaznu da bismo zaštitili vlastito dijete”, dodaje on.
Zaštitna oprema Kaciga je obvezna do 18. godine, a sugovornici poručuju da bi trebala postati standard i za starije. Mandić predlaže „fora” dizajn kaciga kako bi ih djeca rado nosila, ali naglašava da o toj sigurnosnoj mjeri nema kompromisa: „O kacigi se ne pregovara.”
Šira slika prometa
Razgovor je otvorio i druge neuralgične točke hrvatskih cesta:
• Brzina sudjeluje u oko 50 % smrtonosnih nesreća; nove fiksne kamere i „prazna” kućišta već usporavaju vozače.
• Nevezanje pojasa i dalje odnosi živote: polovica poginulih nije bila vezana, a 60 % stradale djece nastradalo je kao putnici, najčešće u vozilima roditelja ili djedova i baka.
• Trećinu smrtno stradalih čine vozači mopeda i motocikala, iako čine tek mali dio ukupnog voznog parka.
• Alkoholne nesreće lagano padaju zahvaljujući širem prihvaćanju taksija i strožim pravilima osiguravatelja.
Poruka za kraj „Sigurnost nije slučajnost – sigurnost je odluka”, podsjeća Mataija. Stručnjaci zato apeliraju na roditelje da prestanu gledati romobil kao atraktivnu igračku i počnu ga tretirati kao ono što jest: vozilo čija nepažnja može imati trajne posljedice. Kaciga na glavi i poštivanje dobne granice prvi su, ali ne i jedini koraci prema prometu u kojem romobili mogu biti moderno, a ne smrtonosno prijevozno sredstvo.