Europska komisija ubrzava stvaranje tzv. vojnog Schengena – mreže cestovnih, željezničkih i zračnih pravaca koji bi do 2030. trebali omogućiti brzo premještanje postrojbi diljem kontinenta.
• Dva od ukupno četiri planirana koridora vodit će kroz Hrvatsku. Prvi bi povezivao Rijeku s Budimpeštom, a drugi Ploče s Osijekom i dalje prema Mađarskoj.
• Cilj je ojačati mostove, proširiti ceste, pojačati pruge i produžiti piste kako bi bez zapreka mogli prometovati tenkovi teški i do 60 tona ili veliki transportni zrakoplovi.
• „Ulaganje u infrastrukturu je ključno. Ako most ne može podnijeti tenk od 60 tona, imamo problem”, upozorila je visoka povjerenica EU-a za vanjsku i sigurnosnu politiku Kaja Kallas.
Administrativni ‘brzi trak’
Komisija paralelno želi skratiti administrativne procedure. Danas odobrenja za prolazak vojske kroz neku državu članicu mogu potrajati tjednima; novi standard predviđa najviše tri dana, a u kriznim situacijama samo šest sati.
• „Vojni transport ne može i neće više zapinjati u papirologiji”, poručio je povjerenik za održivi transport i turizam Apostolos Tzitzikostas.
• Analitičar Mihai Sebastian Chihaia ističe da će građanima trebati objasniti učestalija kretanja vojne opreme: „Zašto je to važno, zašto se događa te da nema razloga za zabrinutost.”
Gospodarski učinci i cijena
Procjenjuje se da će cijeli projekt stajati oko 100 milijardi eura. Veći dio novca morat će osigurati države članice, dok je Komisija u idućem višegodišnjem proračunu za prometnu infrastrukturu predvidjela oko 17 milijardi eura.
Unatoč visokoj cijeni, Bruxelles tvrdi da će ulaganja otvoriti stotine tisuća radnih mjesta te ojačati jedinstveno tržište i gospodarstvo Unije.
Hrvatsko Ministarstvo obrane potvrdilo je da se oba koridora koja prolaze kroz zemlju već nalaze u planovima i da će radovi na ključnim dionicama imati prioritet u sljedećih pet godina.