Kada je Alibaba 2009. pretvorio neobični kineski Dan samaca 11. studenoga u shopping festival, malo je tko očekivao da će „Double 11” nadmašiti zapadne akcije poput Black Fridaya i Cyber Mondaya. Šesnaest godina poslije upravo taj događaj postaje lakmus-test europske digitalne politike.
Podsjetnik na kineske korijene, europska pravila
• „Double 11” danas je najveći e-trgovinski događaj na svijetu i sve je vidljiviji u Europskoj uniji. • Ključnu ulogu ima AliExpress, tržište u vlasništvu Alibabe koje isporučuje robu izravno europskim kupcima. • Iako Bruxelles inzistira na „smanjenju rizika” u odnosima s Kinom, navike potrošača govore drukčije: u anketi iz lipnja 2025. više od 80 % europskih korisnika platformi navodi da joj vjeruje i da bi je preporučilo drugima.
Usuglašavanje s Digitalnim aktom o uslugama
Pod pritiskom najstrožih svjetskih pravila za internetske platforme, AliExpress je posljednjih godina prilagodio poslovanje zahtjevima Digital Services Acta (DSA): • 2025. je na reviziji ispunio više od 90 % provjerenih obveza, od provjere prodavača do brisanja sumnjivih oglasa. • Veći oslonac na skladišta unutar EU-a omogućuje isporuku u roku od 48 sati u mnogim gradovima, čineći Double 11 gotovo domaćim maloprodajnim praznikom.
Korist za europske brendove i radna mjesta
• Broj marki iz EU-a na AliExpressu utrostručio se 2024., a njihova se prodaja tijekom lanjskog Double 11 povećala 2,5 puta u odnosu na 2023. • Šira Alibaba-ina infrastruktura otvorila je europskim tvrtkama pristup prema 150 milijuna globalnih kupaca. Istraživanje SDA Bocconi pokazuje da su izvozi iz 27 država EU-a na platformama grupe dosegnuli 32,3 mlrd. eura u 2022., uz 172 600 poduprtih radnih mjesta i 6,6 mlrd. eura poreznih prihoda u četiri najveća gospodarstva (Njemačka, Francuska, Italija, Španjolska).
Napet odnos otvorenosti i nadzora
Bruxelles nastoji istodobno zaštititi potrošače i osigurati da europska poduzeća profitiraju od globalnih tržišta: • Prema Eurostatu, više od tri četvrtine Europljana kupuje online, a svako četvrto poduzeće prodaje putem interneta. • Unatoč tomu, kineske kompanije u anketi Roland Bergera već šestu godinu zaredom ocjenjuju da se poslovna klima u Europi pogoršava zbog regulatorne neizvjesnosti.
Rezultat je dvostruka stvarnost: EU je jedno od najatraktivnijih digitalnih tržišta, ali i jedno od najstrože reguliranih. Upravo zato „Double 11” prestaje biti samo sezonski popust; postaje ogledalo načina na koji globalne platforme prihvaćaju europska pravila – i kako Unija definira svoju otvorenost prema svijetu.