Tomislav Debeljak, vlasnik Brodosplita, u četvrtak je dramatičnim nastupom – suzama i izjavom da je „alfa-mužjak“ spreman na svaku žrtvu osim otpuštanja radnika – pokušao objasniti stanje u najvećem hrvatskom škveru. No iza emotivnog performansa ostala su ključna pitanja na koja još nije ponudio jasne odgovore.
-
Koliko je radnika ostalo u škveru? • Kada je 2013. preuzeo Brodosplit, tvrtka je imala oko 3 500 zaposlenih. Svi su dobili otkaz i otpremninu, a zatim je vraćeno približno 2 000 radnika. • Danas ih je, prema informacijama iz kruga brodogradilišta, tek oko 250 – neki poznavatelji govore i o manjem broju. • Sličan obrazac viđen je i u Debeljakovoj kninskoj tvornici, gdje su ovoga ljeta stotine zaposlenih dobile otkaz.
-
Koliko je državnog novca utrošeno na restrukturiranje? • Za petogodišnji program restrukturiranja od 1. ožujka 2006. država je isplatila 6,623 milijarde kuna, što je oko 900 milijuna eura. Taj je novac, prikupljen kroz poreze svih građana, trebao osigurati dugoročno održivu brodogradnju u Splitu.
-
Koliko se brodova trenutno gradi? • Na navozima je – nijedan. Pod krovom stoje tri ophodna broda za Hrvatsku ratnu mornaricu čiji se završetak ne nazire. • Mali polarni kruzer davno je porinut, ali nikad dovršen. • Riječni kruzer naručen za ruskog klijenta također je zaustavljen nakon što je naručitelj odustao.
Bez aktivnih projekata, Debeljak posljednjih mjeseci najavljuje pretvaranje dijela škvera u odlagalište azbesta, što je izazvalo dodatnu zabrinutost u Splitu.
Dok vlasnik govori o osobnoj spremnosti na „lomljenje prstiju“, radnici i porezni obveznici pitaju se gdje su plaće, brodovi i povrat uloženih milijardi. Odgovore zasad nisu dobili.