Globalno tržište luksuznih automobila prolazi kroz najtežu godinu još od pandemije. Mercedes-Benz, Porsche i Aston Martin objavili su slabije rezultate za prvo polugodište 2025., a svi upiru prst u američke uvozne carine i posustalu kinesku potražnju.
Mercedes plaća skupu američku carinsku lekciju
• Prodaja Mercedesa pala je 6 % u SAD-u i 14 % u Kini.
• Prihodi grupe i EBIT u drugom tromjesečju skliznuli su 10 %, na 33,2 mlrd. eura.
• Dioničari su reagirali padom cijene od jedan posto.
Tvrtka je većinu kvartala izvozila u SAD po carinskoj stopi od 27,5 %. Novi dogovor EU-SAD smanjuje carine na 15 %, a financijski direktor Harald Wilhelm poručuje da sporazum „može pomoći poslovanju, premda nije poklon SAD-u”.
Porsche: treća revizija prognoze u istoj godini
Kćer Volkswagena u 2025. je već tri puta srezala očekivanja:
• Operativna dobit u prvih šest mjeseci potonula je na 1,01 mlrd. eura (lani 3,06 mlrd.).
• Prihodi su pali na 18,16 mlrd. eura.
• Samo carine koštale su ih 400 mil. eura.
• Prodaja u Kini gotovo je prepolovljena (-30 %), dok je u Sjevernoj Americi porasla jer su kupci „požurili” prije viših nameta.
„I dalje se suočavamo sa značajnim izazovima diljem svijeta… Transformacija na električnu mobilnost napreduje sporije nego što se očekivalo”, upozorava izvršni direktor Oliver Blume.
Aston Martin: gubitak dublji, dionice tonu
Britanski proizvođač, sinonim za Jamesa Bonda, bilježi:
• Pad prihoda od 25 % na 454,4 mil. funti.
• Operativni gubitak produbio se na 134,7 mil. funti.
• Dionice su se strmoglavile 6,5 % u jednom danu.
Šef tvrtke Adrian Hallmark tvrdi da su „poremećaji u američkoj carinskoj situaciji” natjerali tvornice na pauzu te da su isporuke obnovljene tek u lipnju, nakon što je UK-SAD sporazum uveo stopu od 10 % za prvih 100 tisuća britanskih vozila.
Širi kontekst: luksuz više nije izoliran
Geopolitičke napetosti, slabljenje kineske potražnje i trzavice u lancu dobave već su pogodile masovni segment. Sada je jasno da ni najskuplji modeli nisu imuni. Dok se industrija muči ubrzati prijelaz na struju, proizvođače pritišću skuplji čelik, jači dolar i promjenjivi trgovinski režimi – kombinacija koja prijeti dodatno stisnuti profitne margine i u drugom dijelu godine.