Canneski filmski festival ove je godine izronio kao epicentar žestokih političkih poruka i društvenih prijepora, ostavivši po strani tradicionalno slavljenje filmske umjetnosti. Iako direktor festivala Thierry Fremaux godinama pokušava fokus sačuvati na filmovima, politički naboj bio je neizbježan od samog početka.
Prvi dan festivala obilježio je šok: Gerard Depardieu proglašen je krivim za seksualno nasilje, a predsjednica žirija Juliette Binoche odmah je izjavila kako Depardieu više nije 'monstre sacré', ističući: „On je čovjek koji je izgubio auru zahvaljujući činjenicama koje su se dogodile i koje je sud uzeo u obzir.”
Ipak, Binoche je izazvala nelagodu odbijanjem komentara o pasivnosti festivala prema tragediji u Gazi, iako je kasnije potpisala pismo podrške žrtvama, zajedno s Joaquinom Phoenixom i Pedrom Pascalom. Na festivalskom otvaranju bila je izravnija: progovorila je o „ratu, bijedi, klimatskim promjenama, primitivnoj mizoginiji” i posebnu pažnju posvetila palestinskoj fotografkinji Fatimi Hassouni, ubijenoj u izraelskom bombardiranju Gaze, rekavši: „Fatma je večeras trebala biti među nama. Umjetnost ostaje. Ona je snažno svjedočanstvo naših života, naših snova.”
Robert De Niro večer je obilježio oštrim napadom na Donalda Trumpa i upozorenjem na globalne prijetnje demokraciji: „U mojoj zemlji vraški se borimo za demokraciju koju smo nekoć uzimali zdravo za gotovo. A to utječe na sve nas ovdje jer je umjetnost demokratska. Umjetnost je uključiva. Ona okuplja ljude, kao što je to večeras. Umjetnost traži istinu, prihvaća različitost i zato je prijetnja – zato smo mi prijetnja – autokratima i fašistima.”
Festival je poduzimao konkretne korake: glumcu Théu Navarru-Mussyju zabranjen je dolazak na premijeru zbog optužbi za seksualno nasilje, što je presedan u povijesti Cannesa. Iako mu je sud nedavno odbacio optužbe, organizatori ostaju oprezni.
Političke poruke nastavile su obasjavati crveni tepih. Bono i njegov gitarist The Edge prošetali su s ukrajinskim vojnicima zahvaljujući ideji Seana Penna, podsjećajući svijet na rat u Ukrajini. „To je još jedan podsjetnik na rat u našoj zemlji”, rekao je ukrajinski glazbenik Mykolai Sierga.
Filmska selekcija prva je tjedna također bila nabijena angažmanom: ukrajinski redatelj Sergej Loznica prikazao je film „Dvojica tužitelja” o zločinima stalinističkog režima, dok je glavni glumac Aleksandar Kuznjecov progovorio o prijetnjama koje je dobio zbog osude ruske agresije na Ukrajinu.
Francuski film „Slučaj 137” osvrće se na policijsko nasilje tijekom „žutih prsluka”, a Ari Aster u „Eddingtonu” secira američko društvo nakon pandemije kroz satiru i društvenu kritiku, uz zvjezdanu ekipu na čelu s Phoenixom, Pascalom i Emmom Stone.
Najveće zvijezde nisu bile imune na političke tonove. Angelina Jolie istaknula je kako mnogi umjetnici nemaju slobodu pričati svoje priče, podsjećajući na ubijene umjetnike diljem svijeta. S druge strane, Tom Cruise je ostao vjeran blockbusterima, fokusirajući se na promociju najnovijeg nastavka „Nemoguće misije”.
Cannes ove godine nije bio samo o filmu – bio je pozornica na kojoj su umjetnost, politička strast, rat i društvena odgovornost prošetali rame uz rame, ostavljajući dubok trag i otvarajući pitanja čiji odjek tek treba stići do publike širom svijeta.