Privatni zrakoplov kojim je predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen u nedjelju stigla u Plovdiv nakratko je postao predmetom dramatičnih napisa o „ruskom napadu” elektroničkim ometanjem GPS-a. Nekoliko dana poslije, službeni Sofija i Bruxelles bitno su ublažili ton.
Prema javno dostupnim podacima servisa za praćenje leta, avion je pri prilasku bugarskoj zračnoj luci sletio samo devet minuta kasnije od planiranog. Isti zrakoplov dan ranije bilježio je smetnje iznad Baltika, no u bugarskom zračnom prostoru nije zabilježen potpuni gubitak signala.
Bugarski premijer Rosen Željazkov u utorak je poručio da nema govora o ciljanom napadu: „Nema potrebe istraživati situaciju, jer ovi poremećaji nisu bili hibridna ili kibernetička prijetnja.” Dodao je kako su smetnje „jedna od sporednih – ali ne i beznačajnih – posljedica” rata u Ukrajini.
Bugarske kontrole leta, navodi Vlada, odmah su ponudile alternativni prilaz korištenjem zemaljskih radionavigacijskih uređaja neovisnih o GPS-u. Sam zrakoplov posjeduje i rezervni elektronički sustav, pa piloti nisu morali posezati za papirnatim kartama, kako se u početku nagađalo.
Start-up SkAI Data Services zabilježio je regionalno ometanje na većim visinama, ali njihova analiza ne pokazuje potpuno nestajanje GPS signala na letu s čelnicom Komisije. Servis Flightradar24 potvrđuje da je ukupno trajanje putovanja bilo tek devet minuta dulje od planiranog (1 h 57 min umjesto 1 h 48 min).
Glasnogovornica Europske komisije Paula Pinho ipak upozorava na širu sliku: „Neovisno o tome što se dogodilo na tom konkretnom letu, od početka rata u Ukrajini došlo je do značajnog i vrlo uočljivog porasta ometanja i lažiranja GPS signala.”
Sigurnosni stručnjaci podsjećaju da gubitak GPS-a ne znači gubitak kontrole. U kabini i na zemlji postoje sustavi poput VOR-a i ILS-a koji pilotima omogućuju siguran nastavak leta. Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA) ističe kako nije zabilježila nijednu nesreću izravno uzrokovanu ometanjem GPS-a.
Ipak, Bruxelles priprema jačanje obrane: planira se lansiranje dodatnih satelita u niskoj orbiti i zakonski paket koji će obavezati operatere da dijele podatke o smetnjama kako bi se brže otkrile i spriječile kibernetičke prijetnje.
Događaj iznad Bugarske sada detaljno analiziraju Eurocontrol i EASA. Zaključe li istrage da je riječ o uobičajenim smetnjama, incident će se svesti na podsjetnik koliko je rat u Ukrajini proširio elektroničko bojno polje – čak i na rutinske europske letove visokih dužnosnika.