Europski parlament i Vijeće EU-a postigli su neformalni dogovor o velikom paketu izmjena koji mijenja postojeće direktive o tržištima kapitala, investicijskom i osiguravateljskom savjetovanju te zaštiti neprofesionalnih ulagača.
Glavni ciljevi reforme:
• pojačati povjerenje građana u ulaganja i potaknuti njihovo veće sudjelovanje na tržištima kapitala; • smanjiti ovisnost gospodarstva o bankarskim kreditima, osobito za mala i srednja poduzeća; • osigurati jasnije, povoljnije i transparentnije proizvode za maloprodajne ulagače.
Što se mijenja
-
Strože obveze savjetnika
Savjetnici će morati dokazati da djeluju u najboljem interesu klijenta. Prikladnost proizvoda procjenjivat će se prema znanju i iskustvu ulagatelja, njegovu financijskom stanju, ciljevima i toleranciji na gubitak. -
Koncept „vrijednosti za novac”
Uvodi se zahtjev da odnos cijene i kvalitete proizvoda bude razuman. Europska nadzorna tijela ESMA i EIOPA postavit će referentne pokazatelje koji će nacionalnim regulatorima služiti za provjeru nudi li proizvod stvarnu vrijednost. -
Veća transparentnost troškova i scenarija uspješnosti
Dokumenti s ključnim informacijama morat će prikazivati realnije scenarije prinosa i rizika, temeljene na vjerodostojnim podacima. Time bi ulagači dobili jasniji uvid i lakše uspoređivali proizvode. -
Nadzor nad finfluencerima
Društva koja angažiraju financijske influencere morat će s njima sklopiti pisani ugovor i pratiti njihove objave kako bi se spriječilo prikriveno oglašavanje i obmanjujuće poruke, osobito prema mlađoj publici. -
Financijska pismenost
Države članice dobivaju obvezu razvijati ciljane programe financijske edukacije, s naglaskom na mlade koji su najizloženiji agresivnom online marketingu rizičnih proizvoda.
Sljedeći koraci
Privremeni sporazum mora potvrditi plenarno glasanje Europskog parlamenta i službeno odobrenje Vijeća. Nakon toga države članice prilagođuju nacionalne propise; nova bi se pravila uvodila postupno.
Učinak na Hrvatsku
Na domaćem tržištu pooštravanje znači:
• više administrativnih zahtjeva za banke, osiguravatelje i investicijska društva, jer će za svaki proizvod morati dokumentirati prikladnost za klijenta;
• jači nadzor HANFA-e nad prodajom složenih i skupih instrumenata;
• mogući pritisak na smanjenje naknada zahvaljujući većoj usporedivosti proizvoda;
• realniji prikaz rizika za građane, osobito kod policâ životnog osiguranja, investicijskih fondova i strukturiranih proizvoda.
Ako sve bude potvrđeno, potrošači bi mogli profitirati od veće zaštite i transparentnosti, dok će financijski sektor morati prilagoditi praksu — i cijene — novim, strožim pravilima.