Europska komisija povukla je jedan od najoštrijih protekcionističkih poteza posljednjih godina: kvotu čelika koji se može uvesti bez carina prepolovila je s 30,5 na 18,3 milijuna tona godišnje, a na svaku tonu iznad toga uvodi se carina od 50 posto – dvostruko veća nego dosad.
Predsjednica Komisije Ursula von der Leyen obrazložila je odluku riječima da „globalni višak kapaciteta ozbiljno ugrožava našu industriju” te najavila daljnji rad s članicama, industrijom i WTO-om na dugoročnim rješenjima.
Ključni razlozi • OECD procjenjuje da je globalni višak kapaciteta u 2023. dosegnuo 600 milijuna tona, a iduće godine mogao bi premašiti 720 milijuna. • Europske tvornice rade s oko 67 % kapaciteta, dok se bore s jeftinim, često subvencioniranim kineskim čelikom. • Sindikati navode gubitak od 18 000 radnih mjesta u EU sektoru čelika prošle godine; Bruxelles procjenjuje da bi novi režim mogao podići iskorištenost kapaciteta do 80 %.
Novost „melt and pour” Uvoznici će odsad morati prijaviti zemlju u kojoj je čelik otopljen i izliven, što bi trebalo spriječiti preusmjeravanje kineske robe kroz treće zemlje poput Turske ili Vijetnama. Prošle su godine glavni dobavljači bili Turska, Indija, Južna Koreja, Vijetnam i Kina. Kvote će vrijediti i za Sjedinjene Države, unatoč paralelnim pregovorima Bruxellesa i Washingtona o ukidanju američkih carina na europski čelik i aluminij.
Politički put i lobiji Paket mora potvrditi Vijeće EU-a i Europski parlament. Lobistička organizacija EUROFER, koja okuplja velike europske proizvođače čelika, uvjerena je da među državama članicama i zastupnicima postoji široka potpora mjerama koje su izvorno gurali Pariz i još deset zemalja.
Automobilski otpor Ključnu riječ, međutim, ima Njemačka zbog snažnog automobilskog sektora. Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA) upozorava da će „dramatično smanjenje kvota i udvostručenje carine” podići cijene jer domaći proizvođači vozila već 90 % čelika nabavljaju unutar EU-a, a uvoz služi kao sigurnosni ventil. ACEA drži da predloženi parametri „idu predaleko u ograđivanju tržišta” i stvaraju velik administrativni teret.
Sljedeći koraci Ako zakonodavci potvrde prijedlog, europsko tržište čelika ući će u novo, znatno zatvorenije poglavlje, a sukob interesa između čeličana i automobilista mogao bi se preliti u političko odlučivanje oko konačne verzije mjera.