Europska komisija ove jeseni objavit će plan za snažno proširenje mreže brzih željezničkih pruga, otkrio je povjerenik za promet Apostolos Tzitzikostas. Cilj je, kaže, razviti „dugoročnu viziju povezanije, učinkovitije i konkurentnije Europe” kroz usklađeno planiranje, financiranje i izgradnju infrastrukture te nabavu vlakova koji mogu neometano prelaziti granice.
Komisija već godinama ističe željeznicu kao okosnicu klimatski prihvatljivog prijevoza. Prema podacima iz 2021., željeznica čini manje od 10 % prekograničnih putovanja u EU-u, iako ankete pokazuju da bi se tri od četiri građanina radije vozila vlakom nego letjela kada bi veze bile brže i pouzdanije. Tzitzikostas poručuje da će nova strategija otkloniti „sustavna uska grla” i učiniti vlak udobnijim, bržim i pristupačnijim izborom od aviona.
EU je već postavila cilj udvostručiti promet na brzim prugama do 2030. i utrostručiti ga do 2050. Predložena mreža od 49 400 km, vrijedna 546 mlrd. eura, trebala bi povezati sve prijestolnice i velike gradove brzinama od najmanje 250 km/h. Novi plan, naglašava povjerenik, neće se oslanjati isključivo na europski novac: „Potrebno je koordinirano financiranje koje kombinira EU fondove, nacionalnu potporu i privatna ulaganja.”
Međutim, infrastruktura je samo dio slagalice. Nacionalni prijevoznici često stavljaju domaće linije ispred međunarodnih, a nova interoperabilna vozila skupa su. Uz to, različiti kolosijeci, signalni sustavi i standardi otežavaju promet preko granica, dok putnici još uvijek moraju kupovati više odvojenih karata. Komisija stoga radi na jednostavnijoj kupnji voznih karata, boljoj razmjeni podataka među operaterima i jačim pravima putnika.
Cjenovna konkurentnost također ostaje kamen spoticanja. Analiza Greenpeacea iz 2023. pokazala je da su vlakovi na 112 europskih relacija prosječno dvostruko skuplji od aviona. Organizacija T&E ističe da je zrakoplovni prijevoz umjetno jeftin jer zrakoplovne tvrtke ne plaćaju porez na gorivo ni PDV na karte, dok sektor prima razne subvencije.
Unatoč tome, željeznički prijevoz već sada nudi ogromne klimatske uštede: na relaciji Amsterdam–London vlak ispušta 93 % manje CO₂ od aviona. „Putnici će odabrati vlak ne samo zato što je održiviji, nego i zato što će postati udobniji, brži i povoljniji način putovanja na velike udaljenosti u Europi”, zaključuje Tzitzikostas.