Od dolaska Kršćansko-demokratske unije (CDU) na čelo gradske vlade 2023. godine, berlinska prometna politika doživjela je oštar zaokret. Nekada ambiciozni planovi za pješačke zone i mrežu biciklističkih staza prigušeni su rezovima, a rasprave o gradskom prometu pretvorile su se u svojevrsni kulturni rat.
• Rezovi i ukidanja – Pilot-projekt pretvaranja dijela trgovačke Friedrichstrasse u pješačku zonu brzo je ukinut. – Proračun za biciklističke staze, sigurnije školske rute i popravke nogostupa 2026. i 2027. smanjuje se s 5,4 na 2,6 milijuna eura. – Subvencije za javni bike-sharing mogle bi nestati, a sredstva za radarske kontrole padaju.
• Poticaji za vozače – Godišnja dozvola za parkiranje u stambenim zonama ostaje simboličnih 10 eura, manje od cijene dnevne karte za podzemnu. – Na više od 20 prometnih ulica ograničenje brzine vraćeno je na 50 km/h jer su, prema gradskim vlastima, ciljevi smanjenja emisija ispunjeni. Čelnica gradskog odjela za promet Ute Bonde (CDU) poručila je: „Ako nemam razlog za ograničenje od 30 km/h, ne smijem ga postaviti – tako propisuje njemački zakon.”
• Kontrast s europskim trendovima – Dok Pariz, Amsterdam i Kopenhagen ubrzano zatvaraju ulice za automobile i šire biciklističke koridore, stručnjaci upozoravaju da Berlin „vozi u suprotnom smjeru”. – Kontroverzni plan dovršetka kružne autoceste A100 dodatno jača dojam da se grad vraća modelu „autogerechte Stadt” iz 1950-ih.
• Podijeljeni građani i političari – CDU je izborni uspjeh izgradio na nezadovoljstvu stanovnika prigradskih četvrti koji se najviše oslanjaju na automobile. – Johannes Kraft, prometni stručnjak CDU-a, na javnom saslušanju je poručio: „Automobil pripada Berlinu. Mi se brinemo da grad funkcionira.” Time je odbacio prijedlog Zelenih da se subvencioniraju teretni bicikli, koje protivnici vide kao simbol privilegiranih središnjih četvrti.
• Torstrasse – nova fronta sukoba – U preuređenju dvokilometarske povijesne arterije predviđeno je rušenje desetaka zrelih stabala, postavljanje biciklističke staze i ukidanje dijela parkirnih mjesta, no četiri prometna traka ostaju netaknuta. – Vlasnici lokala strahuju za terase, a stanovnici već organiziraju prosvjede. Restorater Giuseppe Amato upozorava da će mu terasa pasti sa 40 na 12 sjedećih mjesta i pita se „kako voditi posao” u takvim uvjetima.
• Zelena kompenzacija ili skupi ukras? – Gradska vlada najavila je sadnju milijun stabala do 2040. uz trošak od 3,2 milijarde eura, no urbanisti upozoravaju da strogi propisi o kategorizaciji zemljišta mogu usporiti projekt.
Za sada Berlin, grad nekoć slavljen kao laboratorij progresivnih ideja mobilnosti, bira put obnovljenog automobilskog sjaja. Hoće li taj zaokret potaknuti gospodarski zamah ili dugoročno ugroziti kvalitetu života – pitanje je koje i dalje dijeli ulice njemačke metropole.