Njemačka bi se mogla povući iz ambicioznog programa razvoja budućeg borbenog zrakoplova FCAS, vrijednog više od 100 milijardi eura, ako Pariz i Berlin uskoro ne postignu dogovor o nastavku druge faze projekta.
Istaknuti član Odbora za obranu Bundestaga Christoph Schmid upozorio je da oklijevanje „dovodi u pitanje realističnost implementacije projekta” te dodao: „Ako u Toulonu ne dođe do odluke o ulasku u drugu fazu, situacija će se dodatno zakomplicirati.”
Francuski proizvođač Dassault Aviation zahtijeva vodeću ulogu, čemu se Berlin protivi, smatrajući da takav aranžman blokira prelazak na fazu razvoja eksperimentalnih letnih modela koja je, prema planu, trebala krenuti do kraja godine. U projektu također sudjeluju paneuropski Airbus i španjolska Indra.
Tema će biti na stolu i na sastancima u četvrtak i petak između francuskog predsjednika Emmanuela Macrona, njemačkog kancelara Friedricha Merza i njihovih ministara. Schmid naglašava da čak ni raskid partnerstva ne bi bio „katastrofalan” te poziva da se, u tom slučaju, kupi dodatnih 60 Eurofightera do 2029. kako bi se zamijenili zastarjeli Tornadi.
Prema njegovim riječima, prekid suradnje otvorio bi prostor za:
• daljnji razvoj Eurofightera kao nacionalnog rješenja; • priključenje britansko-talijansko-japanskom projektu GCAP; • suradnju s drugim partnerima, primjerice Švedskom.
Član Odbora za proračun Sebastian Schaefer zatražio je od ministra obrane Borisa Pistoriusa da riješi spor, istaknuvši kako država „sad ima na raspolaganju beskonačna sredstva”, ali ipak odgađa zajedničku nabavu.
Njemačko ministarstvo obrane nije komentiralo Schmidove prijedloge niti mogućnost povlačenja iz FCAS-a.
Projekt, pokrenut kao simbol europske strateške autonomije, već godinama potresaju nesuglasice oko podjele posla i prava intelektualnog vlasništva, što je više puta odgodilo planirane rokove. Hoće li summitu u Toulonu uspjeti odmrznuti drugi razvojni ciklus ili će Berlin potražiti nove partnere, trebalo bi biti jasnije već ovog vikenda.