Belgija planira stati na kraj modelu „pretplati se – zaboravi – plaćaj” u kojem se ugovori automatski obnavljaju bez jasnog upozorenja. Prema nacrtu zakona koji je vlada odobrila na posljednjoj sjednici prije ljetne stanke, sve će tvrtke koje posluju na belgijskom tržištu morati najmanje 15 dana prije obnove pretplate obavijestiti potrošače o nadolazećem terećenju.
Federalni ministar za zaštitu potrošača Rob Beenders nazvao je mjeru „pionirskom u Europi” i naglasio njezin cilj: „Vidite kako vam se svaki mjesec povlači novac za nešto što vam možda više ne treba. Ubuduće će tvrtke morati upozoriti svoje korisnike kada se pretplata obnavlja, čime im daju vremena da je otkažu ako im više nije potrebna.”
Ključne odredbe nacrta:
• Obavijest mora stići najmanje 15 dana prije krajnjeg roka za otkazivanje. • Poruka se mora poslati jasnim i pristupačnim kanalom – pismom, e-porukom ili SMS-om. • Sadržaj mora biti „razumljiv i nedvosmislen” te navesti uvjete ugovora i postupak raskida.
Belgija tvrtkama daje 12 mjeseci za prilagodbu prije nego što zakon bude objavljen u Službenom listu i stupi na snagu. Nepridržavanje novih pravila kažnjavat će se novčanim kaznama.
Tržište digitalnih pretplata vrijedno je milijarde, a analitičari prognoziraju daljnji rast. Platforma za upravljanje pretplatama Bango procjenjuje da su potrošači u EU prošle godine na pretplate prosječno potrošili 696 eura, što dodatno naglašava važnost zaštite korisnika od neželjenog i skrivenog troška.