Legendarna škola arhitekture i primijenjene umjetnosti Bauhaus iz Dessaua obilježava stotu godišnjicu, ali umjesto isključivo svečanog ozračja jubilej prate politički napadi ekstremno desne Alternative za Njemačku (AfD).
Od jeseni prošle godine zastupnici AfD-a u pokrajinskom parlamentu Saske-Anhalt više su puta tražili „kritičku novu procjenu” Bauhausa i upozoravali na navodnu „jednostranu glorifikaciju” pokreta. Iako su ti prijedlozi odbijeni, kampanja protiv škole ne jenjava. Ravnateljica Zaklade Bauhaus Dessau Barbara Steiner kaže da gotovo nema dana bez upita medija o novim prozivkama desnice.
Strah od buduće većine Steiner najvećom prijetnjom smatra mogućnost da AfD na sljedećim izborima osvoji apsolutnu većinu u Saksi-Anhaltu. U tom bi slučaju ministar kulture iz redova AfD-a preuzeo predsjedanje upravnim vijećem zaklade, što bi otvorilo vrata izravnom političkom utjecaju na rad ustanove. „Kultura je za tu stranku jedno od ključnih područja”, upozorava Steiner. Dodaje da se Bauhaus već povezuje s drugim kulturnim institucijama kako bi zajednički odbio napade, no priznaje da strahuje i od scenarija u kojem AfD jednoga dana osvoji većinu i u Bundestagu.
Povijesne paralele AfD-ova opsesija Bauhausom podsjeća na razdoblje nacizma, kada je škola 1933. bila zatvorena pod optužbom da promiče „degeneriranu umjetnost”. Sadašnja ravnateljica podsjeća kako je tada škola bila izolirana, dok danas uživa potporu brojnih građana, stručnjaka i međunarodne javnosti – potporu koja bi mogla biti presudna u očuvanju njezine autonomije.
Nasljeđe koje i dalje propituje Bauhaus, osnovan 1919. u Weimaru pod vodstvom Waltera Gropiusa, postavio je temelje moderne arhitekture kombinirajući umjetnost i obrt. Preseljenjem u Dessau 1925. dobio je prepoznatljivu zgradu sa staklenom fasadom, danas globalni simbol funkcionalnog dizajna. U njoj su predavali velikani poput Ludwiga Miesa van der Rohea, Vasilija Kandinskog i Paula Kleea.
Današnji programi zaklade usmjereni su na isto ono što je pokret zanimalo prije stotinu godina: materijale, tehnologiju i društvenu ulogu dizajna. Jubilarni slogan „Do same supstance” istodobno se odnosi na istraživanje tradicionalnih materijala poput stakla, kamena i drva te na propitivanje društvenih i ekoloških posljedica industrijske proizvodnje. Studenti i istraživači proučavaju podrijetlo sirovina, utjecaj na okoliš i mogućnosti recikliranja, a izložbe u povijesnim zgradama Bauhausa tematiziraju i današnje ekološke izazove.
Unatoč kritikama, Steiner priznaje da je kontroverza donijela i korist: „Kampanja AfD-a privukla nam je mnogo pažnje i podrške.” Uz snažnu mrežu partnera i poštovanje javnosti, Bauhaus u jubilarnu godinu ulazi svjestan da njegova borba za otvorenost i kritičko promišljanje nikad nije bila aktualnija.