LONDON — Najambiciozniji britanski infrastrukturni projekt, brza željeznica HS2, ponovno je pod vatrom javnosti nakon što je procjena troška tzv. „bat tunela” porasla na gotovo 125 milijuna funti.
Projektom dugačkog, 900-metarskog nadvoženog pokrova željeznice štiti se rijetka vrsta Bechsteinovih šišmiša u šumi Sheephouse Wood u Buckinghamshireu. Kada je tunel 2019. predstavljen, procjena je iznosila 95 milijuna funti. HS2 je potom u ožujku 2023. službeno povisio trošak na 114,8 milijuna funti, uz obrazloženje da je riječ isključivo o inflaciji. Neovisni ekonomisti sada procjenjuju da se račun približio 125 milijuna.
Ministar okoliša Steve Reed nazvao je potrošnju „ludom”: „Spending vast sums to build a ‘bat tunnel’ is ludicrous.” Najavio je reforme planiranja i Fond za obnovu prirode kako bi se, tvrdi, ubrzala gradnja infrastrukture i istodobno zaštitila priroda.
Bijes se osjeća i unutar birokracije; jedan anonimni službenik iz Whitehalla cijenu je opisao kao „fucking bonkers”, no dodao da je projekt predaleko odmakao da bi se stopirao. I ministar željeznica Peter Hendy u ožujku je priznao da je „bat mitigation structure” „well advanced” te da bi ukidanje i traženje zamjene koštalo više od dovršetka postojećeg rješenja.
S druge strane, zaštitari prirode odbacuju kritike. Bat Conservation Trust tvrdi da se tunel koristi kao „political scapegoat” za „justify rolling back environmental protections”. Novi izvršni direktor HS2-a Mark Wild poručuje kako se „can’t apologise” jer je to „most appropriate” način da se poštuje zakon.
Parlamentarni zastupnik laburista Luke Charters upozorava da je tunel „već više nego udvostručio trošak ovog dijela pruge” te strahuje od daljnjih poskupljenja zbog inflacije i budućeg održavanja.
HS2 je 2012. zamišljen kao mreža u obliku slova Y od Londona do Birminghama, Manchestera i Leedsa, vrijedna 32,7 milijardi funti, uz početak vožnje 2026. No troškovi su eksplodirali: 2019. su dosegli 98 milijardi, da bi 2023. tadašnji premijer Rishi Sunak ukinuo sjeverni krak pruge. Preostali južni dio daleko je od završetka, a „bat tunel” bi trebao biti gotov 2027. godine.
HS2 poručuje da su „zahtjevi britanskog sustava planiranja i okolišnih dozvola vrlo skupi” te da su razmatrane alternative ili bile skuplje ili nisu prošle zakonske testove.
Dok vlada premijera Keira Starmera pokušava progurati reformu planiranja zbog koje se sukobljava s dijelom zastupnika zabrinutih za staništa divljih vrsta, „bat tunel” ostaje simbol šire dileme: kako izgraditi modernu infrastrukturu a da priroda – i državna blagajna – ne plate previsoku cijenu.