Val politički motiviranih bojkota prelio se na sezonu blagdanske kupovine u Sjedinjenim Državama. Nakon što je tijekom prve godine drugog mandata predsjednika Donalda Trumpa niz velikih kompanija uskladio poslovanje s njegovom protudiverzitetskom i antiimigrantskom agendom, građani sve češće odgovaraju zatvaranjem novčanika.
Na Crni petak preko 220 organizacija pokrenulo je kampanju „We Ain’t Buying It“, proizašlu iz prosvjednog pokreta No Kings. Pozvali su potrošače da potpuno preskoče Target, Home Depot i Amazon u tjednu najvećih popusta. Kampanja je, prema riječima organizatora, dosegla milijune ljudi, a više od 40 000 njih potpisalo je obećanje da će kupovati „s poštovanjem prema zajednici“. Istodobno je internetski imenik progresivnih malih poduzetnika Little Blue Cart zabilježio rekordnu posjećenost, što upućuje na preusmjeravanje potrošnje prema lokalnim i manjim trgovcima.
Organizatori ističu da ciljane, jasne akcije mogu natjerati kompanije na zaokret. Podsjećaju na nedavni primjer kada je medijski div povukao odluku o ukidanju emisije Jimmyja Kimmela nakon žestoke javne reakcije. Kao zlatno pravilo preporučuju: kupujte lokalno, rabite, popravljajte, darujte kartice imigrantskim poduzetnicima i—kad god je moguće—jednostavno kupujte manje.
Uz tri glavne mete, nekoliko bojkota traje ili tek počinje:
• Target – bojkot predvode crni aktivisti nakon što je lanac ukinuo dio programa za potporu tvrtkama u vlasništvu Afroamerikanaca; tvrtka priznaje negativan utjecaj po prihod.
• Home Depot – kritike dolaze zbog učestalih racija ICE-a na dnevne radnike na parkiralištima trgovina; kompanija tvrdi da ne surađuje s vlastima niti ima informaciju o akcijama.
• Amazon – ljevica mu zamjera postupanje prema radnicima, uništavanje malih trgovina i milijunsku donaciju Trumpovoj inauguraciji; vlasnik Jeff Bezos osobno je nazočio svečanosti.
• Spotify – glazbeni servis oglašava zapošljavanje u ICE-u; pozivi na ukidanje pretplate i brisanje godišnjeg pregleda slušanosti.
• Tesla – nakon što je Elon Musk podržao gašenje saveznih agencija i masovna otpuštanja, aktivisti organiziraju prosvjede ispred salona; pad prodaje već je vidljiv.
• Starbucks – radnici štrajkaju zbog blokiranih pregovora o sindikalnom ugovoru pa kupci solidarno izbjegavaju lance.
Dio potrošača pak namjerno troši kod tvrtki koje se suprotstavljaju Bijeloj kući, poput Costca koje je tužilo administraciju zbog „nezakonitih carina“, ili donira fakultetima koji odbijaju pritiske na smanjenje raznolikosti.
Dok se, prema izvješćima s terena, imigrantske četvrti suočavaju s manjkom klijenata zbog straha od racija, poruka kampanje ostaje sažeta: „Kupuj pametno, kupuj lokalno i ne financiraj politike podjele.“