Personalizirana kampanja Coca-Cole, u kojoj se na boce pića otiskuju osobna imena, izazvala je neočekivani političko-društveni potres u Sjevernoj Makedoniji.
Grupa albanskih aktivista okupljena oko Facebook stranice „Don’t you 20% me” pozvala je građane na bojkot brenda, tvrdeći da su iz kampanje potpuno isključena albanska imena.
Prema njihovim navodima:
• Na bocama se pojavljuju isključivo makedonska i torbeška imena, i to samo na ćirilici. • Reklamni panoi postavljeni su uglavnom u gradovima gdje su Albanci u manjini – Skoplju, Gevgeliji, Dojranu, Štipu, Strumici i Bitolju. • Internetska stranica i promotivne aktivnosti dostupne su samo na makedonskom jeziku.
„U zemlji s dva službena jezika i multietničkom stvarnošću, Coca-Cola odlučuje ignorirati 30 posto albanskog stanovništva… Ovo nije samo prezir prema albanskom jeziku – koji je službeni jezik u zemlji – već i izravna uvreda za 672.840 albanskih građana”, navode aktivisti.
Statistika je dodatna točka prijepora: dok posljednji, često osporavani popis iz 2021. bilježi 24,3 posto odnosno 509.083 Albanaca, inicijativa tvrdi da ih je najmanje 30 posto ili 672.408.
Poruka aktivista je jasna – „Coca-Cola više nije ‘shija života’, već okus prezira i isključenosti”. Kupce pozivaju da biraju proizvode koji „poštuju njihov jezik i identitet”.
Ni makedonska ni albanska podružnica multinacionalne kompanije zasad se nisu oglasile, a službena makedonska Facebook stranica Coca-Cole posljednjih je dana nedostupna, pa se reakcije na društvenim mrežama ne mogu vidjeti.