Smrtonosna nesreća zrakoplova kompanije Air India u Ahmedabadu, u kojoj je poginula 241 osoba iz aviona i više od 30 ljudi na tlu, ponovno je skrenula pozornost na pitanje sigurnosti u zračnom prometu. Prema portalu AirlineRatings, koji prati sve relevantne pokazatelje sigurnosti, indijski je prijevoznik do sada slovio za jednog od pouzdanijih: u 78-godišnjoj povijesti bilježio je tek jedan fatalni incident – sve do prošlog tjedna.
Ipak, najnovije globalno rangiranje za 2025. otkriva da vrh ljestvice redovito zauzimaju prijevoznici s druge strane planeta.
• 1. mjesto: Air New Zealand – drugu godinu zaredom. Kompanija kontinuirano ulaže u simulacijske obuke pilota i napredne sustave kontrole leta. • Uvijek blizu vrha: Qantas – australski rival s vlastitim centrom za sigurnosna istraživanja i prediktivnom analitikom kvarova.
Azijsko-pacifičke i bliskoistočne tvrtke dominiraju među 11 najboljih, no i Europi ne nedostaje predstavnika. Od 25 najsigurnijih, čak sedam dolazi sa Starog kontinenta.
Najbolji europski rezultati
– Turkish Airlines (13. mjesto globalno) proglašen je najsigurnijim europskim prijevoznikom s maksimalnih sedam zvjezdica. Unatoč mreži s najviše odredišta na svijetu, nije imao fatalnu nesreću od 2009.
– TAP Portugal (14.) slijedi kao drugi najsigurniji u Europi; putnički gubitak ne bilježi od 1977.
– Donju polovinu TOP-25 popunjavaju: SAS (16.), British Airways (17.), Iberia (18.), Finnair (19.) i SWISS iz Lufthansa grupe (20.).
Sigurnost kod niskotarifnih
Među europskim low-cost prijevoznicima, najsigurnijim je proglašen Ryanair. Irska tvrtka od osnivanja nije zabilježila nijednu nesreću s kobnim posljedicama.
Podsjetnik na najgore
Trenutno najteža zrakoplovna katastrofa još od 1996. ponovno se zbila u Indiji. Prije 29 godina, iznad sela pokraj New Delhija sudarili su se Boeing 747 Saudi Arabian Airlinesa i Ilyushin Il-76 Kazakhstan Airlinesa – poginulo je 349 ljudi.
Dok se istraga posljednje tragedije nastavlja, stručnjaci podsjećaju da „posvećenost detaljima”, od obuke posada do prediktivnog održavanja, čini ključnu razliku između prosječnih i najpouzdanijih aviokompanija.